Tidligere har vi kjørt GLK i den kraftige, og dermed dyre, 320-utgaven. Nå har vi endelig prøvekjørt innstegsmodellen GLK 220 CDI .

GLK ble introdusert i filmen "Sex and the city", men denne bilen viser seg langt tøffere enn akkurat det skulle tilsi.

De mange vinklene og den kantete formen kan virke provoserende og gammeldags på mange, men vi synes den kompakte Mercedesen tar seg bra ut. Den firkantede formen kommer fra den gang man kunne kjøre hvor man ville, også utenfor veien, og dermed hadde et visst behov for å vite hvor alle hjørnene på bilen befinner seg.

 

Habil iterrenget
Og utseendet lyver ikke, denne bilen fungerer overraskende bra i terrenget. DN.no fikk testet GLK-en i skogen ved svenskegrensen, og ble svært positivt overrasket over måten bilen kom seg frem på. Mercedes skryter i markedsføringen at de har erf#229 fra 1907 med firehjulsdrift, og selv om systemet er rimelig enkelt i GLK, som ikke har noen sperrer eller lavgir eller slikt, så fungerer faktisk også denne bilen, som av mange blir karakterisert som en "byjeep", ute i skogen.

Som på mange andre suver har Mercedes en egen offroad-pakke som GLK kan utstyres med. Denne gir deg en såkalt downhill-assistent, som sørger for at bilen selv tar seg ned bratte og sleipe skråninger. Det eneste du som sjåfør må passe på, er å unngå å kjøre i trærne. Dessverre er det vel slik at folk flest ikke får kjørt så mye i skogen, så man kan kanskje spare seg for de 6500 kronene, men for de det måtte interessere kan vi opplyse om at det fungerer veldig bra.

Har man kjørt ned, må man gjerne opp igjen også. Og har du nok moment, kommer du deg stort sett opp der du vil, også der du tror du ikke vil komme opp. Bakkekl#229en på GLK er på 20 centimeter, noe som er på det jevne i suv-segmentet.

 

Firehjulsdriftsystemet fungerer plettfritt, selv om før nevnte sperrer og lavgir glimrer med sitt fravær. Ved hjelp av elektronikken klarer Mercedes å få kraften ut i drivhjulene som har feste. Dermed slipper du å bli stående med to spinnende hjul i været. Firehjulsdriften fordeler i utgangspunktet kreftene med 45 prosent foran og 55 prosent bak, noe som også gir finfine kjøreegenskaper på vanlig vei.

Komfort på veien
På veien vet vi at GLK er en habil doning, så også med den minste motoren. De 170 hestekreftene jobber uanstrengt og fint, og gir bilen de kreftene den trenger. Ja, det blir selvfølgelig mer underholdende med flere hestekrefter, samt at det går litt mindre anstrengende, men alt i alt trenger man faktisk ikke mer enn dette på normale norske veier, eller for den saks skyld utenfor veier også.

Den glimrende syvtrinns automatkassen jobber akkurat så bra og sømløst at du nesten ikke legger merke til den i det hele tatt. Motorstøy er heller ikke påtrengende, så å befinne seg i GLK-ens behagelige seter er noe man kan gjøre i lang tid av gangen, det være seg på motorvei eller på skogsbilvei. Denne poteten kan brukes til det meste.

GLK 220 finnes også med kun bakhjulsdrift, da sparer du drøye 65.000 kroner, men ærlig talt; suv uten firehjulsdrift er vel strengt tatt ikke noe å samle på.

Konklusjon: Vi nøler ikke med å utrope GLK til vår kompaktsuv-favoritt, også med den minste motoren.

 

DN.no kommer med flere saker og videoer fra vår skogstur med forskjellige modeller fra Mercedes. Følg med!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.