Den nye Kia Sportage har fått et mer spennende utseende enn utgående modell. Men så er ikke Kias sjefdesigner noen hvem som helst heller. Peter Schreyer er nemlig mannen bak blant annet den ikoniske Audi TT.

Og til tross for at den nye Sportage ikke har spesielt mye til felles med TT, er den ikke ueffen å hvile øynene på.

Slektstreff
Sportage kom på markedet i 1993, og har siden den gang levd et ganske beskyttet liv i skyggen av langt bedre selgende suver på det norske markedet.

 

Forrige generasjon delte plattform med Hyundai Tucson, en bil den heller ikke var helt ulik. Nå heter Hyundaien ix35, og utseendemessig har de to konsernfetterene skilt lag. Kia har valgt seg litt mindre runde former, noe som i hvert fall har skapt en langt mer egenartet identitet.

Les test av Hyundai ix35: Familiesuv til budsjettpris

Billigbil
Og selv om den har et langt mer attraktivt ytre enn tidligere, er det først og fremst prisen som er oppsiktsvekkende med denne bilen. Man forventer ikke at en Kia skal koste så mye, og det gjør den da heller ikke. I hvert fall hvis du er beskjeden når det gjelder hvilken modellvalget.

 

Klarer du deg med den minste bensinmotoren, og uten firehjulsdrift, kan en ny Kia Sportage bli din for knappe 250.000 kroner. Det er mye bil for pengene. For Kia Sportage er en ganske stor bil, bagasjerommet er oppgitt til å romme 564 liter, og det er større enn mange av konkurrentene. Komforten i forsetene er bra, og bakseteplassen er det heller ikke noe å si på.

Vår testbil er en velutstyrt utgave med den minste dieselmotoren under panseret. Velutstyrt betyr at den ikke mangler noe, her er det skinn, navigasjon, nøkkelløst system og alt som tenkes kan. Motoren er på 1,7 liter, 115 hestekrefter og 260 Nm dreiemoment. Det gjør det ikke spesielt underholdende, men det fungerer da på et vis. Og, alt dette koster litt over 300.000 kroner.

Selv om prisen er lav, merker du ikke dette bak rattet. Alt virker som det skal, og kvaliteten virker upåklagelig.

Skulle du ønske drift på alle fire, må du også velge den større dieselmotoren, dermed blir startprisen med firehjulsdrift 340.000 kroner. Og det er i dårligste utstyrsversjon.

Finn to feil
 

Ser man bort fra åpenbare og kostnadskrevende feil som at den mangler firehjulsdrift og burde hatt litt mer motor, fant jeg kun to feil med denne bilen. A-stolpen er altfor tjukk, og hindrer utsikten i kryss og ved generell kjøring. Den andre er at bakruta er for liten, og hindrer sikten bakover.

Den første kan det ikke gjøres noe med, den andre har Kia selv eliminert ved å utstyre bilen med ryggekamera.

Suv?
I utgangspunktet er jeg ikke en stor fan av ikke å ha firehjulsdrift i noe som ser ut som en firehjulsdreven bil.

Les også: Verden vil bedras

Men konseptet suv uten firehjulsdrift er noe vi må venne oss til, det kommer bare flere og flere. Og tydeligvis er dette noe folk vil ha. Den er enkel å sette seg inn i, og imaget som suv har den, for det er ingen som ser om det er trekk på to eller fire utenpå. Kia tror selv at i alle fall 60 prosent av kjøperne vil velge vår testbil uten firehjulsdrift og med minste dieselmotor. Underlig nok har hittil 90 prosent av fetter Hyundai ix35s kunder valgt firehjulsdrift, men bilen har da også en noe høyere innstegspris.

 

Og selv om bilen ser slik ut, og man definitivt merker at man kjører en suv, så må man i denne bilen huske at det ikke er trekk på alle fire, og at man dermed ikke kan parkere som suver flest uten hensyn til snødybde og brøytekanter. Gud forby at hjelp trengs for å få suven på veien. Det gjelder å unngå slike pinligheter.



Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.