I listen over modeller og hvordan avgiftene slår ut, er det påfallende at alle som får mindre avgifter er suver med firehjulsdrift.
Les også: Her er de nye bilavgiftene
Bilmodellene som generelt sett vil gå mest ned i avgift, er de som man allerede betaler høy avgift for. For eksempel vil en Porsche Panamera Turbo S med 550 hestekrefter og et CO2-utslipp på 270 gram per kilometer få en avgiftslette på nærmere 150.000 kroner. Statskassen blir likevel ikke helt tom; man betaler godt over en million kroner i avgifter på en slik bil, også etter denne endringen.
Dette er eksemplene regjeringen viser som får mindre engangsavgift etter det nye budsjettet. Avgiften viser forskjell fra 2011 til 2012, og inkluderer en økning i vrakpanten på 400 kroner.
* NOX-utslippet er kun beregnet ut fra gjennomsnittet for diesel- og bensinbiler. Henholdsvis 150 mg/km og 30 mg/km.
** Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år.
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.