Nær sagt som vanlig skiller resultatene fra DNs firmabiltest seg sterkt fra rangeringen på salgsstatistikkene.

Nye superselgere
Den mestvoksende bilklassen i Norge er suvene, godt hjulpet av en rekke nye modeller øker segmentet med over 20 prosent. Også i firmabiltesten er det en rekke nykommere, som mange har solgt godt, også lenge før de har kommet til landet.

Se alle kandidatene her.




<b>Holmgang på fire hjul</b>

Firmabilene krymper

Et eksempel er suvsuksessen CX-5. Bilen er Mazdas desidert mest solgte, og har sørget for at merket hittil i år har en vekst på 64 prosent og har gått fra en markedsandel på fattige 1,3 prosent i 2011 til 2,1 prosent i slutten av oktober. Selv om den norske importøren har karret til seg mer produksjon, er det fremdeles venteliste på bilen. Importøren regner med å levere 1500 biler før året er omme, og går inn i 2013 med en ordrereserve på samme antall biler.

Les vår test av CX-5: Årets beste bilkjøp

 

Et annet eksempel er Subaru XV. Den lille, men svært høyreiste bilen har sørget for at også Subaru har økt registreringene med over 50 prosent fra fjoråret.

Les vår test av XV: Én av disse Subaru XV-ene er et røverkjøp

Sist på salgsstatistikken blant våre testbiler ligger nykommeren Opel Mokka, der det kun foreløpig er demonstrasjonsbiler som er registrert. Bilen har publikumspremiere i disse dager, og skal etter sigende ha solgt godt lenge før den kom til landet. Opel kan trenge en salgsboost i Norge, med et fall i salget hittil i år på 24 prosent. Selv om den ikke falt spesielt godt i smak i DNs firmabiltest, betyr ikke det at bilen ikke vil selge.

Epler og pærer
- Spennet er stort, jeg synes noen faller litt utenfor firmabiltilnærmingen, sier Audis informasjonssjef Marius Tegneby bak rattet i en av årets suver.

Definisjon av en firmabil kan være så mangt, og i DNs test er ikke bilene segmentert ytterligere.

Firmabilen er ofte en familiebil for mange, og skal utføre en rekke oppgaver etter ulike behov. Det er derfor litt av en utfordring innen sammenligning av ulike sorter frukt juryen stiller opp på.

Kjøreopplevelsen i en mellomstor og høy suv vil skille seg markant fra en mellomstor stasjonsvogn. Firehjulsdrift er heller ikke noe man nødvendigvis får noe igjen for å stille med.

- Vi burde av taktiske grunner valgt en billigere CX-5 med tohjulsdrift, men toppmodellen står for 80 prosent av salget av CX-5, sier salgssjef i Mazda, Hauk Eirik Jensen.

Mitsubishi Outlander kom ikke heldig fra det i årets firmabiltest. Det hindrer ikke at det norske folk omfavner bilen. Forrige versjon har solgt i bøtter og spann, og med bra størrelse, firehjulsdrift og en høy sittestilling, er det lite som tyder på at den nye generasjonen skal gjøre det noe dårligere.

Les vår test av Outlander: Oppsiktsvekkende billig familiesuv

 

Antall solgte biler i årets firmabiltest

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken. Tall til og med 31. oktober.




Ny modell slo an

Firmabilene krymper