I tillegg til et stort tap på valuta, førte en ny modell til at resultatene for 2013 ble langt dårligere enn året før, for Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap (RSA). RSA importerer og selger bilmerkene Suzuki, Fiat, Alfa Romeo, Jeep og Isuzu.
- Vi er misfornøyde med fjoråret, men vi forventer et vesentlig bedre resultat i år, sier administrerende direktør og eier i selskapet, Frank Dunvold.
Store tap på valuta
Tross et bedret driftsresultat fra året før, endte resultatet før skatt på kun 2,8 millioner kroner. Noe som i hovedsak skyldes et valutatap på 40 millioner kroner.
- Valutakursen var ved inngangen til året på 7,35, mens den ved utgangen av året lå en krone høyere. Når vi handler alt i euro, blir det 15 prosent forskjell, sier Dunvold.
RSA har tidligere tjent mye penger på valutagevinster, men ifølge Dunvold har de nå en strategi der de ønsker å dempe risikoen ved valutaen.
Subsidierer ny modell
Selskapets største og viktigste merke er Suzuki, som i mars ifjor kom med nyheten S-Cross.
- Det er den viktigste nyheten på 6-7 år, og vi valgte å subsidiere den da vi beholdt prisen vi hadde satt selv om valutakursen var en annen, sier Dunvold.
Hvor mye har dere subsidiert hver bil med?
- Det varierer fra modell til modell. Det er den dårligste butikken jeg har gjort som importør. Fjoråret var en investering i fremtiden. Valutatapet får vi ikke gjort noe med, men det var kalkulert at vi ikke skulle tjene penger på S-Cross, sier Frank Dunvold.
Modellen betegner Dunvold som en suksess. Den sørget alene for at Suzuki fikk registrert 12 prosent flere biler i 2013 enn året før, og er den eneste av Suzukis modeller som øker, noe som fører til at merket så langt i år har vokst med 66 prosent på registreringsstatistikken sammenlignet med fjoråret.
Tungt med Alfa Romeo
- Vi er fornøyd med Suzuki, mens Alfa Romeo er tungt. Jeep er også et marginalt merke, til tross for vekst med den nye Cherokee. Fiat er bra på varebil, men har et begrenset produktspekter på personbil, sier Dunvold.
Personbilmarkedet er hittil i år opp tre prosent, mens det er syv prosent nedgang i varebilregistreringene. Dunvold synes det ser langt lysere ut for resultatene i 2014.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.