Industrikonglomeratet Orkla fikk en ebita på 1.124 millioner kroner i tredje kvartal 2011, mot et resultat på 1.035 millioner kroner i samme periode året før.
Det opplyser selskapet i kvartalsrapporten torsdag.
På forhånd ventet analytikere en ebita på 1.133 millioner kroner i kvartalet, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.
Driftsinntektene utgjorde 14.896 millioner kroner i perioden (14.198) mens resultatet før skatt ble på -1.029 millioner kroner (3.375).
Det var ventet et resultat før skatt på -316 millioner kroner i kvartalet, etter driftsinntekter på 15.113 millioner kroner.
Fremgang
Konsernsjef Bjørn M. Wiggen i Orkla understreker at selskapet likevel leverer fremgang i driftsresultatet.
- Fokus på god drift gjør at Orkla kan vise fremgang i driftsresultatet for 9. kvartal på rad, på tross av krevende markeder for flere av våre virksomheter, sier konsernsjef Bjørn M. Wiggen i en pressemelding fra selskapet.
Tidligere i høst la Orkla presenterte Orkla en ny strategi der selskapet skal bli et rent merkevareselskap.
Kvartalsresultatet i Orkla Brands var på nivå med fjoråret, og marginutviklingen for merkevarevirksomheten er stabilisert, opplyser selskapet i meldingen
«I krevende dagligvaremarkeder har Orkla Brands gjennomført prisøkninger for å kompensere for økte råvarepriser. Råvareprisene er vesentlig høyere enn tredje kvartal i fjor, men er noe redusert den siste tiden. Det er stor variasjon i prisutviklingen for de ulike råvarene. Orkla Brands’ russiske virksomhet har noe resultatfremgang, og sammenslåingen av SladCo og Krupskaya går som planlagt», skriver selskapet i meldingen.
Rekordkvartal for Borregaard
Enn så lenge sitter selskapet fortsatt med store investeringer i en rekke industriselskaper.
Utviklingen i aluminiumsprofilselskapet Sapa har ifølge Orkla vært «tilfredsstillende» i Nord-Amerika, mens den svake utviklingen for selskapet har fortsatt i Europa.
Orklas heleide bioraffinerivirksomhet Borregaard leverte sitt beste kvartalsresultat noensinne. Særlig er resultatfremgangen for spesialcellulose sterk.
- Når Borregaard leverer sitt høyeste kvartalsresultat noensinne, viser det at organisasjonen evner å drive operasjonelt godt både i produksjonen og markedsapparatet i en situasjon med gode markedsforhold. Samtidig arbeides det godt med nye innovasjoner, sier konsernsjef Bjørn M. Wiggen.
Skal selge
Planen er at både Sapa og Borregaard skal ut av Orkla-systemet, enten gjennom salg eller børsnoteringer.
- Vi har vært klare på den retningen Orkla skal gå. Orkla skal videreutvikles som det ledende merkevareselskapet i Norden, med basis i de sterke markedsposisjonene til Orkla Brands. Samtidig vil vi prioritere søk etter nye selskaper med kategorier nær dagens virksomheter, med et fortsatt tyngdepunkt i Norden. Vi ser at uroen i finansmarkedene kan gi økte muligheter for verdiskapende oppkjøp, sier Wiggen.