Med blikket festet i den krappe høyresvingen som raskt kommer nærmere, legger jeg ikke merke til det langstrakte panseret foran meg. Et raskt trykk på bremsepedalen, mens et gripevennlig skinnratt av den sporty typen holdes hardt og dreies lett, bilen svinger dit den lange nesen peker, og ut av svingen er det bare å gi bakhjulene det motoren yter av krefter ved å presse høyrefoten i gulvet.

Med de riktige knappene trykket inn byr bilen selv på sommerføre opp til litt dansing med bakenden, for i den nye SLK fra Mercedes er det lett å la seg rive med på svingete veier.

Tredje generasjon av "billig-kabrioleten" fra Stuttgart har akkurat ankommet norske Mercedes-forhandlere. Fremdeles med kjennetegn som det etterhvert så klassiske sammenleggbare ståltaket, som nå også kommer i glass, er det ikke fritt for at en rekke oppdateringer har gjort SLK til en riktig så attraktiv bil.

Les test av den dyrere SL: Stilfull, men glatt

 

Tøffere
Fronten og det meste av interiøret har SLK hentet fra storebror SLS AMG. Den stående grillen med en stor stjerne i midten er unektelig tøffere enn den gamle SLR-nesenutgående modell hadde.

Bak gjør de to firkantede enderørene sitt til å barske opp bilen, som i motsetning til mange ståltak-cab-kolleger ikke er så prangende og høy at gåse-faktoren blir for fremtredende. Luftinntak på det lange panseret og på siden foran forsterker det sportslige uttrykket ytterligere. Og utseendet vekker oppsikt, i kø risikerer man tilrop av typen: "Skal vi bytte bil?!"

Edition 1
Vår testbil er en spesialutgave kalt "Edition 1", som i praksis innebærer en ekstrapris på 100.000 kroner og en omfattende pakke med utstyr. Mest synlig er den matte gråblå lakken, som definitivt vekker oppsikt, i tillegg kommer spesielle skinnseter og en god del utstyr som glasstak, felger, AMG-styling og ikke minst "Dynamic Handling"-pakke.

 

Sistnevnte består av kontinuerlig justerbare dempere, samt mer direkte styring og en funksjon som ved fare for understyring bremser det innerste bakhjulet. Akkurat dette er slett ikke dumt å unne seg da bilen opptrer langt sportsligere og dempingen blir bedre enn med standard stålfjærer. Om du nøyer deg med kun dynamisk kjørepakke slipper du unna med 13.000 kroner, det er det vel verdt.

Vektfordelingen og balansen i bilen er fin, og det er ikke fritt for at man antakeligvis føler seg tøffere enn man strengt tatt ser ut bak rattet i denne bilen. Det er ingen tvil om at dette er en bil som tåler langt mer krefter enn de som befinner seg under panseret i innstegsmodellen.

Effektiv forbedring
I SLK 200 sitter det en firesylindret 1,8 liters motor som yter 184 hestekrefter og kan skilte med et dreiemoment på 270 Newtonmeter fra allerede 1800 omdreininger. Det gir akseptable ytelser i form av sju sekunder fra null til 100 km/t og en toppfart på 237 km/t.

Standard kommer minste SLK med manuell girkasse, men på vår testbil sitter den finfine syvtrinns automatkassa som på glimrende vis erstatter femtrinnskassa som satt i forrige modell. Nå er jeg ikke like sikker på om jeg ville ofret automatgiret lenger, da den nye 7G Tronic Plus-kassa, som den så kjekt heter, er adskillig bedre enn den som satt i forrige modell.

 

Ved hjelp av blant annet start/stopp-teknikk og automatkassa har SLK nå et oppgitt forbruk på 0,61 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 142 gram per kilometer. Det er en god forbedring fra bilen den erstatter, og prisen er på den måten redusert med omkring 25.000 kroner.

Innovasjoner
Mercedes har alltid vært innovative på ny teknologi som skal øke komforten bak rattet. Ofte er det enkle ting. På nye SLK er det spesielt den nette, men svært effektive nyvinningen "Airguide" bak veltebøylen som er en av tingene som er verd å trekke fram. Den lille pleksiglasspyramiden sørger nemlig for bra reduksjon av turbulensen rundt hodet til passasjer og fører når bilen kjøres takløs i litt fart.

Den andre tingen som er ny, og definitivt verd å trekke fram er den nye "Hold"-funksjonen på bremsene. Gir man et ekstra hardt trykk på bremsene når man står stille, vil de holde seg inne, og man slipper å ha foten på pedalen i det hele tatt. Enkelt, men ganske genialt, og underlig at ingen flere har tenkt på det før. Spesielt i kombinasjon med start-stopp-funksjonen er dette noe som i hvert fall jeg satte pris på ved bilen.

 

Alt i alt er det slikt som hever komforten opp på et nytt nivå.

Er det noe man kanskje kan klage litt på, så føles støynivået med taket lukket, noe høyere enn forventet. Glasstaket som var på vår modell gjør en ganske så trang kupe, adskillig lysere og triveligere enn slik jeg husker det fra forrige modell.

Alternativer
Mange vil mene at 184 hestekrefter ikke holder i en slik type bil. SLK kommer også med den samme motoren i SLK 250, men der er den tunet opp til 205 hestekrefter til drøye 70.000 kroner ekstra (men da får du automatkasse med på kjøpet). I tillegg kommer SLK 350 med en V6-er på 306 hestekrefter til en pris på 914.200 kroner. Som her på så mange andre felter, det er ingen ulempe å ha penger.

Alt i alt har SLK tatt et steg framover, og blitt en enda bedre bil enn forgjengeren. At utseendet også er adskillig tøffere gjør den til en mye mer attraktiv bil enn den forrige modellen.

 

Det er dessuten en bil av en art som gjør at det føles litt dumt å sitte inne, finvær eller ikke, for med en slik bil disponibel, må man bare sette seg inn og jage svinger.

For et halvt år siden er jeg ikke i tvil om at jeg heller ville gått for en BMW Z4 om jeg skulle ha en roadster i denne prisklassen. Nå er jeg ikke sikker lenger.

Hos Mercedes Norge håper man på 170 nye, lykkelige eiere av SLK. Den blir i så fall etter alt å dømme den mest solgte sportsbilen, og cabrioleten på det norske markedet i år. Ikke ufortjent.

Les også test av den helt nye BMW 640i Cabriolet: Super sekser fra Bayern

Under kan du se video om hvordan Magic Sky-taket som kommer til neste år virker:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.