Eniro i Sverige ser ut til å ha satt i system å sende ut ubestilte fakturaer til uvitende næringsdrivende, skriver SvD Näringsliv.

– Jeg har fått mange samtaler fra næringsdrivende som sier at de aldri har snakket med noen hos Eniro, som likevel har fått en faktura. Det finnes uendelig mange slike selskaper som ringer og sier at de ikke har pratet med noen, sier en av avisens kilder som nylig har sluttet i sin jobb hos Eniro på grunn av problemene.

Han forteller at han og hans kolleger flere ganger har snakket med sjefene i Eniro om problemet, men at ingenting skjer.

Sinte telefoner

En annen kilde anslår antallet telefonsamtaler fra sinte næringsdrivende til rundt 100 i uken, men at tallet kan være mye høyere. Ifølge kilden har kundene bestridt fakturaer på alt fra 3.000 og opp til 20.000 svenske kroner.

SvD Näringsliv har også vært i kontakt med en næringsdrivende som har mottatt en faktura på 5000 svenske kroner eksklusiv moms for å bli med i 2017-utgaven av Eniros katalog Din Del - noe som vedkommende aldri har bestilt.

Eniros sjef i Sverige, Nils Carlsson, sier til avisen at de kontakter rundt 1000 kunder i løpet av en uke, og at cirka ti av disse sakene går til selskapets egen kundeombudsmann.

- Vi er ikke ute etter å skade noen, vi vil hjelpe dem, sier Carlsson til avisen. Han vil ikke kommentere opplysningene om at Eniro sender ut en ordrebekreftelse uten en gang å ha snakket med fakturamottakeren.

Eniro er også etablert i Norge, og står der bak Gule Sider, Kvasir, Proff, ditt distrikt, 1880 og 1888. Konsernet har også virksomhet i Finland, Danmark og Polen.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Eniro politianmelder tidligere konsernsjef   (2014)
 

Sender ut tilbud, belaster for manglende respons  (2014)