«Black Friday» viste omsetningssvikt i USA. Derimot førte den store handelsdagen til en økning i omsetningen for butikkene i Norge.
På Norwegian Outlet ble det besøksrekord da rundt 30.000 nordmenn møtte opp for å handle på Black Friday.
- Salomons butikk hos oss omsatte faktisk høyere enn deres butikk i Chicago. Dette bekrefter jo det vi allerede visste, at Norge har tatt til seg Black Friday som tradisjon, sier Einar Sørland, daglig leder i Norwegian Outlet.
Økt omsetning
Detaljhandelen har generelt gjennom høsten vært på nedsiden av forventning. Imidlertid har butikkene meldt inn økte salgsomsetninger etter Black Friday, ifølge leder Johanne Kjuus i analyse og bransjeutvikling i Virke.
- Det meldes om god salgsvekst i handelsnæringen i forbindelse med Black Friday sammenlignet med fjoråret, og dette ser ut til å være en dag som forbrukerne nå synes å bli stadig bedre kjent med. En rekke fysiske butikker melder om godt salg, sier Kjuus.
Hun peker på at Europris hadde en salgsvekst på 40 prosent på Black Friday i 2013, og videre en vekst på 19 prosent i 2014.
Årets Black Friday på Norwegian Outlet oversteg fjoråret med i overkant av 10 prosent. Imidlertid hadde de en salgsøkning på 55 prosent i 2013. Nå er Sørland optimistisk til årets julehandel.
- Med en økning på 24% i 2012 og 55% i 2013 forventet vi at taket var nådd. Nå er vi veldig optimistiske med tanke på årets julehandel, sier han.
Konseptet størst i netthandelen
Kjuus peker likevel på at det er netthandelen som har vært størst rundt konseptet Black Friday.
- Det ser kanskje ut til at det er nettbutikkene som har tatt konseptet mest til seg, og det meldes om at en rekke nettbutikker hadde rekordomsetning på fredag. Stormberg.no hadde eksempelvis en omsetningsvekst på 30 prosent med 100.000 unike besøkende på sin nettbutikk på fredag, mot 62.000 samme dag i fjor, sier hun.
Flere aktører innenfor netthandel har også hatt tilbud rundt konseptet «Cyber Monday», som er den egentlige salgsdagen til netthandelen.
Ifølge Kjuus har nettbutikkene samkjørt Cyber Monday og Black Friday.
- Flere aktører har kjørt konseptene sammen gjennom «Black Week», sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.