Mosjonistene skal ikke ha noe dårligere utstyr en proffene. Denne betalingsviljen har gitt sykkelprodusentene stor økonomisk frihet til å utvikle teknologiske nyvinninger.

– Gjennomsnittskunden har sykler både for jobb, landevei og terreng, forteller Jonas Strømberg, daglig leder hos Sørensen sykler.
– Gjennomsnittskunden har sykler både for jobb, landevei og terreng, forteller Jonas Strømberg, daglig leder hos Sørensen sykler. (Foto: Dagens Næringsliv)
Specialized har for eksempel utviklet en patentert teknologi med selvutløsende demper. Når sykkelen treffer en fordypning i bakken, utløses demperen.

Mer automatikk

Daglig leder ved Sørensen sykler, Jonas Strømberg tror slike nyvinninger tegner fremtiden for sykkelindustrien.

De som kjøper tilleggsutstyr, som styre, har gjerne brukt litt penger på selve sykkelen også forteller Jonas Strømberg ved Sørensen sykler.
De som kjøper tilleggsutstyr, som styre, har gjerne brukt litt penger på selve sykkelen også forteller Jonas Strømberg ved Sørensen sykler. (Foto: Dagens Næringsliv)
– Det blir mer og mer automatisk, om noen år tror jeg det har tatt over for manuelle funksjoner. På terrengsykler for eksempel er elektroniske gir fortsatt veldig dyrt, mens på landeveissykler får du det rimeligste alternativet ned i 40.000 kroner, forteller Strømberg.

Triatlonfeber

Men vi betaler gjerne for elektroniske gir. Hos Birk Sport, avdeling Sagene, har de i år tatt inn to modeller av såkalte time trial-sykler; temposykler beregnet på triatlon. Den ene modellen koster 30.000 kroner, den andre 55.000. Forskjellen? Elektronisk girkasse.

Elektrisk gir gjør sykkelen 25.000 kroner dyrere, men den er populær blant triatlonkundene hos Birk Sport.
Elektrisk gir gjør sykkelen 25.000 kroner dyrere, men den er populær blant triatlonkundene hos Birk Sport. (Foto: Dagens Næringsliv)
– Vi har solgt klart mest av den med elektronisk girkasse. Hittil i år har vi solgt seks-syv, forteller Philip Bjørkesett som til sammenligning kun hadde solgt tre på denne tiden ifjor.

Bård Kristiansen i Sportsbransjen bekrefter triatletenes inntog i sykkelmarkedet.

– Vi merker stor vekst i etterspørselen etter sykler som kan brukes til triatlon, men her dreier det seg mer om racersykler med aero-rammer, hvor du kan montere på tilleggsutstyr som tempobøyle og lignende, som tilpasser sykkelen til triatlonbruk, sier Kristiansen.

Utvider sesongen

Årlig selges det cirka 350.000-400.000 sykler i Norge. Kristiansen beregner at vi gjennomsnitt har én sykkel hver her til lands.

– De aktive syklistene har minimum to sykler, én til landevei og én til terreng, sier Kristiansen.

Strømberg vil oppjustere det antallet.

– Gjennomsnittssyklisten som handler hos oss har én sykkel til henholdsvis jobb, landevei og terreng, forteller Strømberg, og forklarer.

– Salget vårt er veldig sesongbetont. Etter racersykkelsesongen på våren, begynner salget av stisykler ut på sommeren. På høsten begynner cyclocross-salget, og det er en relativt ny tendens, forteller han.

Cyclocross-sykkelen er en blanding mellom landevei- og terrengsykkel, med dekk brede nok til å brukes begge steder. En relativt ny sykkeltrend som har bidratt til å forlenge sykkelsesongen, mener Strømberg.

I 2014 solgte sportskjedene sykler og tilbehør for 1,2 milliarder kroner.

Da er ikke netthandelen og frittstående sykkelbutikker regnet med.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.