- Poenget med friluftsliv i marka er å komme seg bort fra byens stress og mas. Hvis man møter folk i full fart på sykkel når man går i egne tanker får man ikke stillhet og ro, sier Gjermund Andersen som er styreleder i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus.
Andersen mener det er behov for regulering i områdene nærmest byene og at det må innføres en soneinndeling med egne avgrensede områder for sykling.
LES MER:
Endurofest i skogen
- Til nå har tanken vært at all bruk er god bruk, men slik er det ikke. Hvis bruken fører til at noen slutter å bruke skogen er det ikke god bruk, sier Andersen som får støtte fra ivrige turgåere i Østmarka.
- Vi ønsker stier hvor det ikke er syklister og at noen stier i Oslomarka skal være forbeholdt turgåere. Et alternativ er forbud mot å sykle på blåmerkede stier, sier Arne Kvalheim i foreningen Østmarkas venner. De mener det er hevet over enhver tvil at syklister sliter vegetasjonen mer enn hva turgåere gjør.
Alle velkommen
DNT Oslo og Omegn, som har ansvaret for de blåmerkede stiene i Oslomarka, ønsker ikke forbud mot syklister på noen av sine stier.
- På de blåmerkede stiene er det ikke mulig å sykle så fort at det skaper store problemer mellom gående og syklende. Hvis stiene blir syklet i stykker må vi se på det på nytt, men inntil nå har vi ikke erfaring med at syklister sliter stier mer enn hva turgåere gjør, sier markedssjef Kari Merete Horne i DNT Oslo og Omegn.
Hun mener det må være plass til flere brukere i Oslomarka og tror syklister og turgåere fint kan bruke de samme stiene så lenge de tar hensyn til hverandre.
Reparer stier
Endurosyklistene selv erkjenner at høy fart er en naturlig del av hva de holder på med og mener de er flinke til å reparere stier slik at både syklister og turgåere får en bedre turopplevelse. Norsk organisasjon for terrengsyling (NOTS) mener det ikke er bevist at syklister sliter stier mer enn fotgjengere.
LES OGSÅ:
Likevel tror de syklister sliter underlaget på en annen måte hvis de ikke tar hensyn til rådende forhold. NOTS har utarbeidet stivettregler ment som en huskliste for å ivareta syklisters interesser samtidig som det å møte andre marka-brukere skal være en positiv opplevelse.
- Det er fullt mulig å eksistere sammen i skogen så lenge vi tar hensyn til hverandre. Fordi vi syklister har høyest fart må vi ta mest hensyn, sier pressekontakt Rickard Sundell i NOTS, som mener allemannsretten bygger på at det skal tas hensyn til alle brukere uansett fart og formål.
Les også:
Nå flyr amerikanere og europeere via Oslo til Asia
17 ting du aldri hører suksessrike personer si (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.