Mikkel Bølstad startet hjemmefra i Kongsberg. Der er det grønt. Og det liker syklister, bar mark og blank sykkel: ny sesong.
– Jeg ville bare på tur, sier han.
Men dette landets topografiske kvaliteter, eller utfordringer, skaper i disse dager et lettere forvirret friluftsliv.
– Jeg liker å padle og sykle og kjøre på ski, sier han.
Det er det mange som gjør. Fortsatt er det skiføre 30 minutter nord for Oslo. Topptursesongen er nettopp startet i fjellet. Rulleskiene er allerede på veien, kajakken sjøsatt, løpeskoene knytt. Og Bølstad ville på tur.
– Jeg fikk en del rapporter fra andre om at man kunne sykle overalt. Så jeg dro oppover Jondalen, syklet retning Blefjell. Krysset fingrene for at skaren skulle holde, sier Bølstad som også har skrevet blogg om turen på terrengsykkel.no.
Dagtemperaturen er så høy i fjellet nå at snøen blir fuktig, men om natten er det fortsatt kaldt, det blir is. Så lurer utemenneskene på hva dette islaget kan bære av belastning: tynne ski? brede ski? truger? Føtter?
Da fatbike kom på det norske markedet i 2012, var importørene usikre på om vintersykkelen ville slå an her til lands. Butikkene vegret seg for å ta den inn i sortimentet, nesten ingen kjøpte den. Året etter antok man at rundt 1500 hadde skaffet seg de fete dekkene. I 2014 over 4000.
– Etterspørselen har tatt av. Alle som selger sykler har tatt inn fatbiken, sier Espen Wethe i Gresvig som var blant de første som solgte fatbikesykkelen.
Forhjulet til Bølstad graver seg ned i snøen. Det er dag én, han har med sovepose og telt. Det er ikke kaldt nok til at snøen bærer.
– Da jeg våknet dagen etter var det nesten like bløtt. Skaren holdt ikke, jeg trillet sykkelen oppover i den løse snøen. Det var tungt, sier han.
Så tungt at han snur, drar hjem. Senere samme uke prøver han seg på nytt, denne gangen med oppstigning fra nordsiden av fjellet for å unngå bløte solpartier. Han vekselvis sykler og triller oppover, når toppen av Blefjell sent om kvelden. Han camper.
– Møtte du andre på vei opp?
– Noen få skiløpere. Det var en som kom mot meg og lurte på om alt var i orden.
Bølstad har skrevet bok om friluftsliv, betegner seg selv som friluftsgal og jobber som lærer. Så våkner han denne aprilmorgenen til solid skare, og der sitter han lagelig til og skuer utover Telemark fylke.
– Dagen før gikk jeg tvers igjennom snøen. Det kostet mye å komme seg til topps, jeg skal innrømme det.
– Men så startet utforkjøringen.
Han antar at farten ikke var høyere enn 30 kilometer i timen der han svingte seg nedover fjellsidene på vei mot Kongsberg.
Topptur med sykkel anbefaler han varmt – når forholdene ligger til rette.
– Hvis forhjulet først går igjennom, så ...
– Ja, moro var det uansett.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.