Det er full aktivitet på sykkelverkstedet til tidligere proffsyklist Jostein Wilmann i Ila i Trondheim. Og det har det vært siden slutten av februar.
– Det skyldes jo økt sykkelinteresse i Norge, men også det at det er mange dårlige sykkelverksteder, mye dårlige sykler og mye feilsalg og feilkjøp, konstaterer den tidligere storsyklisten. Wilmann selger også sykler selv.
– Men det er ordentlige sykler. Det selges jo nok søppel om ikke jeg også skulle gjøre det. Det er forferdelig. Jeg er sjokkert over utviklingen i sykkelbransjen når det gjelder kvalitet, sier Wilmann.
Billig ikke bra
Spesielt de store sportsbutikkjedene får hard kritikk.
– Jeg ser på den norske kjedepolitikken som miljøkriminalitet. Det blir oppfordret til å kjøpe ting man ikke trenger. Du ser det også på mat med Rema-kylling, oppdrettslaks og svineri du ikke engang kan gi til katten. Det er tragisk. Vi har en billigkultur i Norge. Det gjør ikke så mye at man dør av maten, bare det er billig. Slik er det også på sykkel.
– Hva tenker du på?
– Alle disse elendige billigsyklene og container-varene som sportskjedene driver å «pekker» ut. De selger feil, elendige og overprisede sykler til folk. Slik skaper man et vanvittig forbruk. Jeg kaller dette miljøkriminalitet.
– Hva trenger du for å sykle Birken?
– Det du trenger er en sykkel som er tilpasset hver enkelt, og ikke en sykkel til 50.000 kroner, fastslår Wilmann.
Lettvektshysteri
Wilmann forteller om mange kunder som har kjøpt sykler med feil sittestilling, og ikke minst alle de som betaler flere titusener for å spare noen gram på sykkelvekten.
– Alt skal være lett. Denne galskapen har ført til at det blir fryktelig dyrt å ha sykkel. For å kjøre Birken trenger man ikke annet enn en sykkel til 8000-10.000 kroner, sier Wilmann.
Det viktigste for å sykle bra er ifølge Wilmann syklisten selv.
– Jeg tror folk heller må fokusere på å komme først i mål og på å ta i, enn å tro på at sykkelen kan bære deg frem til resultat, konkluderer Wilmann.
Dårlig sykkelkultur
Selv sykler Wilmann daglig, men kjører få ritt i Norge.
– Jeg synes turløp i Norge er skummelt. Det er stor risiko. Det er altfor mange som tror de er verdensmestre, sier Wilmann. Han trekker frem som eksempel aggressiv feltkjøring.
– Det er jo en del som tror de kjører Tour de France. De prøver å kjøre på et annet nivå enn de er, sier Wilmann.
Stor innsatsvilje og begrensede ferdigheter kan være farlig, og han mener dette er et mindre problem nedover i Europa.
– Det er en helt annen sykkelkultur der. Du har ikke denne kjeftingen og banningen som i Norge. Vi har altfor mange velt og for dårlig kjøring i Norge, mener Wilmann.
– Skal du sykle Birken?
– Nei.
– Har du gjort det noen gang?
– Nei.
– Hvorfor ikke?
– Jeg føler ikke noe behov for det med så mye folk og styr og stell. Det finnes jo mange andre ritt som er fine å kjøre. Jeg kjører gjerne offroad, men ikke Birken. Det er et massehysteri. Og i tillegg er jeg ikke god nok til å vinne. Hadde jeg vært det, kunne jeg stilt opp.
– Er det ikke bra at folk sykler Birken?
– Jo. Selvfølgelig. All fysisk aktivitet er bra. Ikke noe negativt med det. Regelmessig aktivitet hele året er bra, men ikke skippertak.
I god form
Wilmann sykler selv syv mil fire ganger i uken frem og tilbake på jobb.
– Nylig var jeg i Frankrike og syklet. Etter en uke i varmen på racer, følte jeg at jeg kunne trykke til skikkelig. Så formen er bra, konstaterer Jostein Wilmann. I oktober skal han sykle veterankonkurranser på Mallorca.
– Alder har ikke noe å si. Det ligger mellom ørene. Så lenge man har evnen til å gå helt i kjelleren kan man kjøre faen så fort når man er 60. Det dreier seg om man orker eller ikke. Det er der det ligger, mener han.
Problemet er at han ikke har tid nok til å trene og å kjøre ritt.
– Jeg er 61, men føler at kroppen er like god som for 30 år siden.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.