- Vi synes konkurranse er flott. Det gir mangfold og flere alternativer for forbruker. Tine har ingen intensjoner om å hindre Synnøve Finden i å lansere eller selge osten de har utviklet, men vi kan ikke akseptere at de bruker det Tine-eide varemerket Jarlsberg for å markedsføre og selge den, sier konserndirektør Kathrine Mo i Tine.
Tine leverer onsdag en begjæring om midlertidig forføyning til Follo tingrett med krav om at det nye osteproduktet til Synnøve Finden ikke går ut i markedet uten at teksten på emballasjen endres og at det ikke refereres til Jarlsberg i markedsføringen av produktet.
Synnøve Finden bestrider Tines rettskrav og svarer på reaksjonen med at tradisjonen med ost av jarlsbergtype i Norge går mye lenger tilbake enn de 60 årene Tine har hatt monopol på å lage den.
- Selv om den faglige betegnelsen er propionost, er det ingen som vet hva det er. Alle i Norge kaller denne for jarlsbergost-type, sier kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.