Hittil i år er det registrert 505 nye cabrioleter i Norge. Det er riktignok 9,5 prosent bedre enn på samme tid ifjor, men på samme tid har det totale personbilsalget tatt seg opp over 40 prosent. Dette viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

I hele fjor ble det solgt 547 cabrioleter, noe som var et begredelig år sammenlignet med foregående år. I 2008 ble nesten 900 cabrioleter registrert. I 2007 var antall registrerte cabrioleter hele 1.078, mens 1.123 cabrioleter ble registrert i 2006. Av det totale bilsalget har cabrioletandelen gått fra en prosent i 2006 til 0,6 prosent hittil i år.

20-åring på topp
Den mest solgte cabrioleten på det norske markedet i år er uten konkurranse en modell som har vært på markedet i 20 år, og mye av dette er kanskje grunnen. Mazdas moderne klassiker MX-5 kom nemlig i år med en billigere jubileumsutgave av bilen. Til sammen er det registrert 73 nye MX-5 i Norge i år, mens totalsalget i hele fjor var 18 biler.

 

Les test av Mazda MX-5: Ekte sportsbil under 300.000 kroner

Den norske Mazda-importøren fikk 60 jubileumsbiler, og er godt fornøyd med salget.

- Slike spesialmodeller slår godt an, sier informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Mazda Motor Norge til DN.no.

Tilsammen er det solgt 565 nye MX-5 i Norge siden den kom i 1990. Bruktimporten av modellen har vært overveldende, og over 1.000 biler har kommet på norske veier på den måten.

Det utelukkes ikke en ny type spesialmodell for det norske markedet.

- Våre forhandlere vil gjerne ha en "back to basic"-modell under 300.000 kroner. En bil som kan være en oppnåelig drøm for folk, sier Bakkum til DN.no.

 

Nok en gamling
På andreplass ligger det også en gammel traver; Volkswagen Eos. 51 biler står i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, mot et totalsalg på 26 i hele fjor. Bilen har vært på markedet siden 2006. Informasjonsansvarlig Jan Erik Haugen hos den norske Volkswagenimportøren forklarer økningen slik:

- Det skyldes økt fokus fra vår side, bilen var med på sommerkampanjen i år og er riktig bil til riktig pris, opplyser Haugen i en epost til DN.no.

På en tredjeplass ligger foreløpig Peugeot 308 CC. Franskmennene har etterhvert opparbeidet seg en lang tradisjon for biler med sammenleggbart ståltak, og 49 av denne modellen som debuterte i 2009 er registrert hittil i år.

Les test av Peugeot 308 CC: Praktisk kjedsomhet

 

Tradisjonelt sett har det norske bilmarkedet vært modelldrevet. Så fort det kommer en ny modell, blir denne den mest populære. Blant cabrioletene er det først på fjerdeplass det kommer en nykommer inn på lista. Med 44 registrerte presser Mercedes seg inn med sin eksklusive E-klasse cabriolet.

Les test av Mercedes E-klasse cabriolet: Toppløs med skjerf og lue

Fjorårsvinneren BMW 1-serie cabriolet har ikke solgt mer enn 34 hittil i år. I fjor solgte denne modellen i 71 eksemplarer, og i introduksjonsåret 2008 ble det registrert hele 136 takløse BMW 1-serie. Tilsammen har BMWs cabrioletsalg i år falt med over 30 prosent sammenlignet med fjoråret.

Les test av BMW 1-serie cabriolet: Toppløs moro med BMW

Les også: Toppløse alternativer

Se video fra vår test av salgsvinneren MX-5:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.