- Jeg fikk jobben samme dag som jeg leverte bacheloroppgaven min, og signerte kontrakt samme dag som siste eksamen var gjennomført, sier BI-student Kristin A. Kvitberg til DN Talent.
Hun mener hun har kapret drømmejobben, og begynner som prosjektkoordinator i kommunikasjonsbyrået Gambit over sommeren.
Mens mange sender ut hundrevis av søknader, gikk 27-åringen andre veier enn å søke på klassiske jobbannonser da hun skaffet seg jobb.
Tvitret gullkorn
- Jeg begynte å tvitre gullkorn fra foredragsholdere. Jeg fulgte og retweetet spennende gjesteforelesere på Twitter, la dem til på Linkedin og blogget aktivt om relevante temaer, sier Kvitberg.
Det tok ikke langt tid før hun ble invitert på frokostmøter, og folk fra bransjen begynte å kjenne henne igjen. Kvitberg fikk raskt følgere, og bygget bevisst et nettverk.
- Sosiale medier har vært avgjørende for å danne et nettverk i en bransje jeg ønsket å være en del av, sier hun.
Nyttig nettverk
I en undersøkelse gjennomført blant avgangsstudentene ved BI svarer 5 prosent at de har fått jobb ved å bruke sosiale medier. Samtidig svarer 12,1 prosent at de har fått jobb gjennom sine personlige nettverk.
- Undersøkelsen tyder på at det er nyttig for studentene å danne personlige nettverk under studiene. For mange blir sosiale medier en stadig større del av jobbsøkerprosessen og en viktig døråpner for karriereveien, sier kommunikasjonsdirektør Christian-Marius Stryken ved Handelshøyskolen BI.
«Verden rundt» på 1:19
Gjennom studietiden pendlet Kvitberg fra hjembyen Tønsberg og BI Nydalen i Oslo. Togturene ble brukt til å delta aktivt i debatter i sosiale medier og skrive relevante blogginnlegg.
- Jeg kommuniserte aldri direkte at jeg var på jobbjakt. I stedet har jeg delt mye faglig kunnskap jeg har fått via studiene for å synliggjøre meg ovenfor fremtidige arbeidsgivere, sier Kvitberg.
- Dette har gjort at jeg har kommet i kontakt med personer jeg aldri ellers ville hatt kontakt med. Det viser bare at nettverk er veldig viktig, sier hun.
Kvitberg mener det er mulig for alle å bygge seg et godt nettverk, og tipser:
- Finn noe du brenner for, vis interesse, og still spørsmål.
Hun takker blant annet togturen og pendlerlivet for at drømmejobben er i boks.
- På toget har jeg alltid med en avis og min kjære mac. På 1 time og 19 minutter rekker man å reise jorden rundt i nyhetsbildet, sier hun.
I tillegg mener Kvitberg det er en god miks av forelesningene i sosiale medier, interessen for kommunikasjonsfaget og mye nettverksbygging som har hjulpet henne frem.
- Vi tar det som en selvfølge
Det var et kjent ansikt i sosiale medier som skilte Kvitberg fra andre jobbsøkere i rekrutteringsprosessen.
- Det er få som har brukt sosiale medier så systematisk for å komme opp på vår radar som det Kristin har, sier Jakob Skåltveit, leder for markedskommunikasjon hos Gambit H+K.
Han var med å ansette den ivrige studenten.
- Bare gjennom det Kristin har publisert ser vi hvordan hun resonnerer, og vi har sett at hun kan bygge tillit, og at hun har opparbeidet seg et nettverk. Det er alle ting som gjør at man har noen bedre forutsetninger for å kunne fungere som rådgiver, sier han.
– Hvor mye har bruk av sosiale medier å si i en ansettelsesprosess?
- Vi tar det som en selvfølge at enhver ung søker har et veldig bevisst forhold til hvordan man forvalter både sitt eget omdømme og hvordan man bruker sosiale medier i en profesjonell jobbhverdag, sier Skåltveit.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.