238 millioner mennesker bruker LinkedIn, men ikke alle bruker nettverket på riktig måte. Og bruker du det feil, kan du like gjerne droppe å være der, ifølge eksperter på sosiale medier.
LinkedIns kommunikasjonssjef for Australia, New Zealand og Sørøst-Asia, Tara Commerford, lister i Herald Sun opp noen av de mest typiske tabbene brukerne gjør - og hvordan de unngår å gå i fella.
Du har ingen fullstendig profil.
Profilen din er blank eller full av hull. Dette er lite attraktivt hvis du er på jobbjakt. Selv om du ikke er på aktiv jobbjakt, vet du aldri hvem som er innom for å kikke på profilen din. Du kan gå glipp av mange spennende muligheter ved ikke å ta profilen din helt ut.
Du dropper bilde.
Forskning viser at profiler med bilde blir langt bedre sett. De anses også som mer interessante enn bildeløse profiler. Men ikke bruk det samme bildet som du har på Facebook-profilen din eller ta et "selfie". Få i stedet en venn eller bekjent til å ta et seriøst bilde av deg med fin hårfrisyre, diskret sminke hvor du står oppstilt foran en nøytral bakgrunn.
Du har ikke nok info - eller du har for mye info.
Profilen din skal reflektere din profesjonelle erf#229 uten å være en eksakt kopi av CV-en din. List opp en rekke egenskaper du besitter, men skriv kort.
Du har fått latterlige anbefalinger.
Selvfølgelig er det hyggelig å bli anbefalt av kolleger og sjefer, men det ser dumt ut hvis moren din og bestekompisen din sier at du er en fantastisk salgssjef.
Du vil gjerne ha alle og enhver med i nettverket ditt.
Det kan være fristende å få så mange kontakter som overhodet mulig, men på LinkedIn teller kvalitet mer enn kvantitet. Vær selektiv når du gir anbefalinger eller sier ja til nye kontakter. Se også etter kontakter som kan være nyttige for jobben din. Gamle kolleger, mennesker du jobber med regelmessig og andre i samme bransje er et bra sted å starte.
Du bruker LinkedIn som Facebook og Twitter.
Dropp morsomhetene. Hold LinkedIn-siden din profesjonell og tenk på at den kan bli sett av dine fremtidige arbeidsgivere.
Du spammer andre hele tiden.
Det er flott å dele ideer, men vær forsiktig med å spamme leserne dine med for mye informasjon.
Du lar profilen din stagnere.
La LinkedIn-profilen din være dynamisk og engasjerende. Post innsiktsfulle oppdateringer om hva du gjør og hva du mener om temaer i din bransje.
Du følger ikke firmaer.
Hvis det er et firma du virkelig har lyst til å jobbe i, da bør du følge selskapssiden deres på LinkedIn. Her får du info om ledige stiller og nyheter om arbeidsplassen som kan være nyttig for deg i fremtiden.
Les også: Sparer 4.000 kroner i måneden
Disse guttene har prøvd åtte ulike studier
Fellene du kan gå i når du bytter jobb (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.