Damen er nå blitt kortere, lavere og bredere og har fått senket tyngdepunkt, men siden det faktisk er bil vi snakker om, er dette gode egenskaper. Det nye designet er også sporty og lekkert.

Aktiv kjøring på svingete spanske fjellveier med denne bilen gir ren kjøreglede. Du sitter høyt i en romslig kabin og har god oversikt. Det er lett å se frem til flere timer bak rattet i denne bilen.

Selv baksetesjåførene har fått økt livskvalitet. Baksetet kan vinkles og flyttes 15 centimeter frem eller tilbake til en optimal sittestilling.

Bakluken åpnes nå oppover, og reservehjulet, som tidligere hang på døren, er lagt under bilen.

En genistrek er den ekstra hyllen i det romslige bagasjerommet; perfekt til lettere vesker og flatere bagasje du ikke vil knuse med feriekoffertene. Når hyllen ikke er i bruk, legges den ned på det flate gulvet.

Ekstrautstyret ellers på Elegance- og Executive-modellene er som for de fleste andre biler i denne prisklassen. Det mest oppsiktsvekkende er panoramataket og hovedlysene som svinger opptil 20 grader inn i svinger under mørkekjøring. Nytt er også en cruisekontroll som tilpasser farten til bilen foran og kollisjonssystemet CMBS. CMBS forhindrer ikke kollisjoner, men ved hjelp av radar, bremser og trekk i setebeltene, kan systemet redusere skader ved kollisjon.

Bensinmotoren er en helt ny 2,0-liter med 150 hestekrefter som oppfordrer til en trivelig og behagelig kjørestil. Har du i tillegg den nye femtrinns automatgirkassen, blir kjørestilen enda litt mer familievennlig. Vil du ha krefter og respons, derimot, er den råsterke gamle dieselmotoren med sekstrinns manuell kasse et bedre valg.

Firehjulstrekken på CRV har aldri vært skikkelig firehjulstrekk. Bilen trekker på forhjulene under tørre veiforhold, og det er først på glatt føre, når forhjulene får en spinn, at det hydraulisk/mekaniske systemet flytter kraft til bakhjulene. Systemet er nå blitt oppgradert og går under navnet Real Time 4WD. Det skal slå inn på brøkdelen av et sekund. Prøvekjøringen foregikk imidlertid på knusktørt føre i Barcelona, så kjøreegenskaper i glatte norske motbakker vites ikke i skrivende stund.

Ny plassering av girspaken, hendig i nærheten av rattet, og parkeringsbremsen som et lite håndtak ved gulvet foran i midtkonsollen er smarte praktiske løsninger. Instrumentbordet er oversiktlig og greit, men det integrerte navigasjonssystemet på Executive-modellen er forvirrende. Interiørdesignet kan ikke måle seg med eksteriøret. Det er en generasjon eller to fra å bli eksklusivt. Plastimitert børstet stål er og blir plast. Likevel vil nok Honda CR-V puste konkurrenten Toyota RAV4 i nakken. Begge nærmer seg premuim suv-klassen og vil være ypperlige valg for aktive, kjøreglade familier som har noen utfordringer når de skal nå frem til hyttedøra.
 

Se alle biltestene her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.