I Frankfurt er det fest for verdens bildesignere. Nordmannen Per Ivar Selvaag (40) tusler inn i salen. Designerne hvisker i krokene:
– Selvaag har tegnet fronten på
BMWs nye 3-serie
. Han rakk det akkurat før han sluttet, og i stedet begynte som designsjef hos Peugeot. Han har også signert eksteriøret til den nye BMW 4-serien som kommer neste år.
– Hvordan vet du det?
– Alle vet det! Men Selvaag holder kjeft om det selv. Han er veldig innflytelsesrik, men altfor beskjeden.
Traktor & treinteriør. Per Ivar Selvaag vokste opp på gård på øya Fogn utenfor Stavanger. Familien drev tomatproduksjon. Blant høye stabler av tomatkasser bestemte Selvaag seg for å studere utenlands.
Diplomoppgaven fra studiet i transportdesign ble en traktor. En løsning som vakte slik oppsikt i fagkretser, at Selvaag ble headhuntet til Volkswagen. En tid etter ble han fristet over Atlanteren til både General Motors og Lincoln.
Gjennombruddet fikk han som en av de ledende designerne hos BMW, der han etter fem år sluttet i 2010. Nå er Selvaag sjef for konseptbiler hos Peugeot, og har i praksis hovedansvar for fremtidens franske bildesign. I merkets nye designsenter syd for Paris styrer han et team på rundt 70 medarbeidere.
Ifjor sjokkerte Selvaag med et upolert treinteriør i en Peugeot konseptbil. I år slippes flere fremtidsstudier under nordmannens ledelse – og i tillegg er altså fasongen på en rekke kommende BMW-modeller hans verk.
Etter jobb hos Peugeots designsenter i Vélizy sør for den franske hovedstaden, spiller Selvaag gjerne piano i leiligheten i Versailles, der han bor med kone og tre barn.
Se flere bilder av Peugeot HX1
Er norsk bakgrunn en fordel i bildesignyrket?
Vel, jeg reagerer sjelden like sterkt som kolleger – positivt eller negativt. Kanskje betyr det at jeg holder hodet kaldere og er mindre oppfarende eller teatralsk. Er det norsk? For meg føles en viss sinnsro i alle fall ofte som en fordel, men jeg forventer ikke at det er en kvalitet som alle andre beundrer.
Har du tatt med lærdom fra gårdsoppveksten på Fogn og til i Paris?
Jordnærhet, pragmatisme og verdien av stille, hardt arbeid som ikke forventer noen belønning. Dette er elementer fra oppveksten som jeg prøver å leve etter, på jobb og utenfor. «Prøver» er stikkordet.
Hvordan opplever du forskjellen på tysk og fransk bildesignerkultur?
De beundrer det de tror er hverandres ulikheter. Jeg strever med å se noen. Prosesser, holdninger og metodikk varierer lite. Og stereotypene er omtrent identiske, for ikke å nevne det faktum at globalt så er ethvert designstudio fullt av designere fra mange forskjellige land. Tross kulturelle ulikheter må vi designere innse avhengigheten av den individuelle visualiseringsevnen for å lykkes.
Noen ulikheter i jobbantrekk mellom tyske bildesignere kontra franske kolleger?
Tyskere har en tendens til å peke seg ut ting fra Hugo Boss-katalogen. Franske menn slanker seg like mye som franske kvinner. Så franskmenn har trangere skjorter og tynnere slips enn tyskere.
Hva var det viktigste du lærte hos BMW?
At intet individ er mer betydningsfullt enn helheten. At god organisasjon forebygger problemer. At det ikke lønner seg å overlate detaljer til tilfeldighetene – og at til og med hos BMW kan mye forbedres.
Hvordan fikk du gjennomslag internt hos BMW for løsninger som fører til produksjonsbiler?
Hos BMW, mer enn hos noe annet firma jeg har jobbet for, er det vanskelig å analysere seg frem til en suksessformel som designer. Jeg brukte de første tre årene på nesten å nå mål flere ganger, uten å kunne identifisere faktorer som utgjorde forskjellen. Men så løste det seg etterhvert. Produksjonsmodellene jeg har bidratt til blir lansert i løpet av de neste par årene.
Se flere bilder av Peugeot HX1
Hvilken type bil synes du er mest interessant å tegne hos Peugeot?
Dersom jeg kunne velge, ville jeg helst utvikle kjøretøy som få eller ingen bryr seg om, men som mange må bruke. Slike er ofte de som har størst potensial til å overraske positivt.
Hvilke estetiske forskjeller har de tyske og franske bilparkene?
Tyskland preges av rene, pene, nyere biler som kjøres pliktoppfyllende rundt etter trafikkens mange regler, på velpleide gater og veier. Man nyter orden og et oversiktlig gatebilde. Frankrike har i stor grad oppskrapte, skitnere, bulkete, generelt eldre og mindre biler som virker som en haug med frittflyvende meteoritter på konstant kollisjonskurs.
Hva gjør du når du kommer på jobb hos Peugeot?
Dersom jeg ikke har møter, bruker jeg 30 minutter på å lese nyheter. Deretter bruker jeg den neste halvtimen på å lære fransk.
Hva tegner du i langdryge møter?
En karikatur av den personen som har mest skyld i kjedsommeligheten.
Hva var det som førte til at du bestemte deg for å bli bildesigner?
Industridesign ble viktig for meg i løpet av siste år på gymnaset. Et kreativt universitetsstudium i utlandet virket attraktivt. Transportdesign kom senere. Planen var å returnere til Norge etter utenlandsstudiet, men så kom en forespørsel fra en bilprodusent kort tid før avreise. Jeg tok en master i transportdesign etter tilbudet om sponsing.
Hvordan opplevde du miljøet på Royal College of Art?
Barnslig og umodent, på typisk guttevis med en mannsdominert disiplin. Men utrolig gøy og lite pretensiøst, selv om alle gikk rundt og kløp seg i armen over at man var i ferd med å bli bildesigner.
Kan du bidra til miljøvennlige kjøretøy?
Her hos Peugeot er svaret ja. I designavdelingen jobber vi aktivt med miljøløsninger, noe som er en fordel for hele organisasjonen. I andre selskaper bestemmer man slike ting på styrenivå og deretter følger resten av organisasjonen etter.
Hva tenker du om nordmenns bilvalg?
Nordmenn velger tradisjonelt biler med hodet og ikke med hjertet. Og velger man etter den tradisjonen, så blir det litt tilfeldig hvor pen bilen er. Når det er sagt, så var det første jeg så da jeg kom ut av flyplassterminalen ved forrige hjemtur, en Ferrari. Ingen snudde seg. Så bilbildet hjemme er vel i ferd med å forandre seg.
Henger du bilbilder på veggen hjemme?
Bilrekvisita som pynt og dekorasjon er ikke noe for meg. Likevel har jeg et bilmaleri i ramme over spisebordet som jeg liker veldig godt. Det er en akvarell malt av min kompis Joji Nagashima og forestiller en Jensen Interceptor.
Hva synes du om fasongen til bilen til foreldrene fra oppveksten?
Familiebilen var en sennepsgul Volvo 244 DL. Fasongen var for så vidt grei. Jeg var mer betenkt over at far og mor ikke hadde lagt til litt ekstra og kjøpt en GL i stedet. Den med innrammet grill, metallic lakk og bredere lykter. I ettertid beundrer jeg designets ærlighet, utmerkede funksjonalitet og særpregede individualisme. Nå er jo Volvo 240 blitt en kultbil.
Hva er det beste ved Fogn, der du vokste opp?
Det som har preget meg, er nok livsverdiene til menneskene der, som i enkelte tilfeller har familietilhørighet flere hundre år tilbake. Det vakre, men ubønnhørlige vestlandsværet er noe jeg husker jeg bare måtte forsere dersom jeg skulle på skolen og slike ting.
På kontoret i Paris, lager du kaffen din selv?
Kaffen på kontoret, som jeg måtte ha laget selv, smaker herk. Jeg drikker helst kaffe fra min uovertrufne og høyt elskede La Pavoni Lusso hjemme, før jeg går på jobben.
Skal du vende tilbake til traktordesign, som i diplomutgaven?
Hvorfor ikke? Hvis jeg blir lei bildesign, betyr det at jeg gjort det lenge nok.
Se Per Ivar Selvaag forklare ideen bak Peugeots HX1:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Tegnet traktor - ble headhuntet av bilgigant
Per Ivar Selvaag er blant bilverdenens mest spennende designere.
Publisert: Oppdatert: