To år etter at Opera klaget Microsoft inn for EU-kommisjonen har de fått gjennomslag for det meste, og teknologidirektør Håkon Wium Lie betegner det som en mer enn 90 prosent-seier.

Les også: Opera tvinger Microsoft i kne

Opera har fått gjennomslag for at Microsoft må sende alle sine Windows-brukere i Europa innom en skjerm der de får informasjon og mulighet til å laste ned alternative nettlesere. Denne funksjonen skal også bli liggende som et ikon på skrivebordet, så man kan laste ned flere nettlesere senere.

Spenningen knytter seg nå til hvordan dette vil slå ut for Opera og de andre konkurrentene.

- Dette må være positivt for alternative nettlesere, men det er vanskelig å si hvor mange millioner som vil bytte, sier kommunikasjonsdirektør Tor Odland i Opera til Dagensit.no.

- Å bryte opp monopoler er veldig gøy. Håkon Wium Lie

Tror på dobling
- Dette er selvfølgelig svært positivt for Opera, nå må kunden gjøre et bevisst valg, sier Anita Huun, analytiker i Handelsbanken.

Hun påpeker at Opera allerede vokser omtrent ti prosent i kvartalet på pc.

- Vi er overbevist om at dette vil øke veksttakten. Derfor er det ikke usannsynlig at de kan mer enn doble antall brukere innen to år, sier Huun.

Det vil i så fall bety 90 millioner brukere bare på desktop.



At Opera plutselig skal hoppe fra 2,5 til 10 prosents markedsandel tror hun imidlertid ikke. Det er nok flere av konkurrentene som drar mest nytte av dette.

- Firefox tjener nok mest fordi de har så sterkt merkenavn, seir hun, og legger til at Chrome trolig også vil gjøre det skarpere enn Opera.

Ellers tror Huun at Opera kan dra fordeler av å ha et sterk merkenavn på mobilsiden, som vil gi gode synergier på pc-siden.

Går ut til hele EU
EU har knapt en halv milliard innbyggere og drøyt 300 millioner nettbrukere, hvorav den store majoriteten bruker Windows. Disse har alle fått Windows med Internet Explorer ferdig installert.

- Vi håper andre land ønsker å importere denne løsningen, sier Wium Lie til Dagensit.no.

Ifølge Wium Lie kan det være en kronglete prosess å overbevise folk om å velge en annen nettleser, og så få dem til å finne den og installere den. Han håper dette vil gi et løft.

- Det er en veldig mye lettere måte å nå mange brukere på enn å overtale én og én bruker, sier han

Detaljenes makt
Detaljene i forliket mellom EU og Microsoft må granskes nøye og tilsynelatende små ting kan få store konsekvenser for hvor mange som bytter nettleser. For eksempel vil folk som velger å laste ned en alternativ nettleser fremdeles få sikkerhetsadvarsler fra Windows, noe som kan få en del til å avbryte installasjonen. Opera ønsket å få dette fjernet, men har ikke fått gjennomslag.

Det er avgjørende at tilbudet om en alternativ nettleser formes slik at det ikke oppfattes som spam av brukerne, understreker Wium Lie.

- Vi har sett skjermbilder de har lagt frem og kommet med kommentarer. Og vi har fått gjennomslag for mye, sier han.

Hvis ordningen ikke fungerer slik man ønsker finnes det imidlertid en sikkerhetsventil. Det er lagt inn en evaluering etter et halvt år slik at man kan justere funksjonaliteten.

Følger reglene
Prosessen har allerede gitt gevinster, mener Opera. De mener nemlig at Microsoft plutselig ble mye flinkere til å følge standarder på nett etter at denne prosessen ble startet.

- Det er vanskelig når den nettleseren de fleste bruker ikke støtter standarder, sier Wium Lie.

Mangel på standarder kan bety at en nettside som fungerer med én nettleser ikke fungerer med en annen. Alle nettsideutviklere vil teste at sidene deres fungerer mot den dominerende nettleseren, men mange vil ikke sjekke alle konkurrentene. Hvis den dominerende nettleseren ikke følger ”kjørereglene” kan dette paradoksalt nok føre til at konkurrentens brukere får feil på en del sider.

- Vi synes det er veldig hyggelig å kunne hjelpe MS å lage bedre produkter, sier han, med en god porsjon ironi.

- Å bryte opp monopoler er veldig gøy. For meg har dette vært et godt år, sier Wium Lie.

Opera-aksjen OPERA stiger på nyheten og er opp 2,94 prosent til 17,5 kroner.

Les også: «gPhone» kan skade Google (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.