Kundene sto i kø for å kjøpe da Iphone 4S ble lansert, men flere av dem opplevde tekniske problemer med den nye modellen. Norske operatører og forhandlere mente problemet lå i selve telefonen, men de hadde et gigantisk forkl#229sproblem.
– Apple nekter oss å si at det er noe feil med Iphone, sier en godt plassert kilde, som ikke vil stå frem med fullt navn av frykt for reaksjoner fra Apple.
Apple-partnere mener de har tatt støyten for problemer med tidligere modeller også. De føler seg stilt i sjakk matt av Apples kontrakter, og frykten for å bli frosset ut.
- Jeg har sett avtalene som operatørene inngår med Apple. I praksis fraskriver de seg retten til å ha en mening om noe som helst. Apple kontrollerer sine partnere på samme måte som ledelsen i Nord-korea styrer sin egen presse, sier teleanalytiker John Strand.
Munnkurv
Historien blir bekreftet av tre godt plasserte kilder i bransjen. Iphone 4S hadde problemer med dekningsutfall. Men ingen tør å si det høyt.
- Avtalene er helt horrible, sier en annen sentral norsk kilde.
Operatørene vil normalt ikke si noe offentlig om avtalene med Apple, men påstanden om munnkurv ble bekreftet i 2010 av Telias juridiske direktør, Jens Ottosen-Støtt.
- Vi kan, som følge av vår nordiske avtale med Apple, ikke uttale oss på egenhånd, sa han til det danske TV2-programmet Basta.
Redde for straff
Behandlingen Apple gir sine partnere beskrives som lite pen.
-Du blir søndertrykt og kuet ned til noe du ikke trodde var mulig, sier en kilde.
Men partnere føler likevel de ikke har noe valg. Kundene vil ha Apples produkter - og går til dem som har dem. Avtalene med Apple beskrives som svært strenge når det gjelder hemmelighold, men frykten for å få "halvert neste leveranse" hvis man sier noe galt er den som nevnes oftest.
Ingen av våre fem kilder, som får leveranser fra Apple, har ønsket å stå frem med kritikken. Tre av dem nevner av eget initiativ av de frykter å miste leveranser.
Rapporterer hvem som kjøper Iphone
Apple krever kontroll, på en måte ingen andre selskaper i dag er i nærheten av, forteller flere av kildene. De ønsker å styre hvilke argumenter som skal brukes overfor kunden i salget, hvilke priser de maksimalt kan ta og hvilke abonnementer Iphone kan selges med. Og selv om operatørene betaler hele regningen for tv-reklame, så får de bare kort vise egen logo på anvist plass i Apples ferdiglagde filmer.
DN.no kjenner også til at Telenor begynte å kreve detaljerte rapporter om alle Iphone-salg fra sine forhandlere, etter at de i fjor fornyet sin avtale med Apple.
En kilde viser dessuten frem skriftlig materiale som omhandler ”mystery shoppers”, hemmelige testkunder som kan besøke butikker og rapportere om forhold som ikke er slik Apple krever. Av materialet fremstår det som avvik kan få konsekvenser.
Les også på DN.no i dag: Island kan kreve oljefunn i Norge
Apple vet best?
- De skal ikke gå for langt i å være arrogante overfor operatører med store kundebaser i Europa, sa Telenor Norge-sjef Berit Svendsen i høst, om Apples manglende støtte for europeisk 4G i de nye Iphonene.
Hun er slett ikke alene om å beskrive Apple som arrogante. Folk i bransjen reagerer blant annet på at Apple krever å få godkjenne hva slags abonnementer som selges sammen med deres mobiler. Dette skal godkjennes i USA, ikke av lokale folk som kjenner forholdene i Norge, og prosessen kan ta uker.
Å kontakte lokale representanter oppleves som meningsløst.
-Lokale kontaktpersoner har ingen makt, så det hjelper lite å klage, forteller en kilde.
Bundet selv om Apple flopper?
Apple beskrives som svært detaljorienterte. En særdeles godt plassert kilde forteller at de kan overoppfylle hovedmålene i de omfattende avtalene kraftig, men likevel oppleve at Apple kjører ”full formell prosess” for avvik de selv oppfatter som detaljer. De hevder også at de risikerer store bøter hvis de ikke klarer å selge avtalt volum.
-Hvis Apple ikke lager en eneste vare som slår an de neste årene så er vi påkrevet å selge avtalt volum, ellers kan det bli straff, sier en kilde.
Positivt?
Apples kontrollregime oppleves som svært detaljert, men en av kildene innrømmer at selskapet har mer kontroll over leveransene enn andre.
- De er flinkere til å levere enn alle andre, sier han, og påpeker at selv om oppførselen deres er enestående nå, så har andre aktører utnyttet liknende sterke posisjoner før.
DN.no har kontaktet et bredt spekter av aktører i bransjen, og får høre de samme påstandene gang på gang. At DN.no skriver om dem kan få konsekvenser, selv om kildene er hemmelige, mener en av dem.
- Når denne saken kommer ut vil det ikke forundre meg om hele Norge blir straffet med færre Apple-produkter. Men da får vi selge Samsung i stedet, sier han.
Taushet
Teleanalytiker John Strand mener Apple har en svært bevisst pressestrategi for å håndere tekniske problemer.
- Partnerne får ikke uttale seg uten at Apple har godkjent det de skal si, og når journalister henvender seg til Apple, så svarer de aldri. I praksis klarer de å legge lokk på all kritisk informasjon, mener han.
Apple har hatt nesten en måned på seg til å svare på hovedpåstandene i denne artikkelen, men har så langt ikke besvart noen av henvendelsene, på tross av purringer.
Les også: - Apple kan skyte seg selv i foten
Les også på DN.no i dag: Island kan kreve oljefunn i Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.