Neste uke skulle nettkupong-selskapet Groupon etter planen ha lagt ut på turné for å reklamere for sine aksjer, og i midten av september skulle selskapet være priset og klart for emisjon og børs. Men nå ser det ut som om virkeligheten resten av USA opplever har innhentet nettselskapene.
Groupons investor-turné er nemlig avlyst, og selskapet vurderer børsnoteringsplanene på nytt, skriver Wall Street Journal, som siterer en kilde som er kjent med saken. Ifølge kilden trekker ikke Groupon søknaden om børsnotering, men vil vurdere når ting skal skje fra uke til uke.
- Dette må være århundrets verste kløning, sier Sucharita Mulpuru, analytiker i Forrester Research til guardian.co.uk, som omtaler beslutningen som "katastrofal".
Dotcom 2?
Prisen på Groupons aksjer har gått gjennom taket – det tre år gamle selskapet var ventet å gå på børs med en prislapp mellom 20 og 25 milliarder dollar. Det tilsvarer godt over 100 milliarder kroner, selv ved dagens sterke kronekurs.
Inntil i høst har en gruppe nettselskaper blitt løftet til uante høyder på rekordtid. Mens verden rundt har gått dårlig har selskaper som Linkedin og Zillow gått på børs, med heftig prising, mens Groupon og Zynga har søkt om børsnotering, tilsynelatende med kurs mot heftige verdivurderinger. Andre selskaper, som Facebook og Twitter, har blitt løftet til astronomiske verdier og multipler på små private handler.
Nå synes imidlertid markedet å være noe kjøligere.
- Fallet i markedet har fått alle til å løpe i redsel, sier David Menlow, toppsjef i analytikerselskapet IPOfinancial.com, til Wall Street Journal.
Les mer: - Det er dotcom-vibrasjoner, sa analytiker, da Linkedin gikk opp 109 prosent første dag på børs.
Sjefen snakket i kortene
Groupon tilbyr sine kunder daglige tilbud på ulike partneres tjenester og produkter. Deres vanvittige vekst har fått svært mange andre selskaper til å kopiere dem, noe som har vakt bekymring blant investorer. Selskapet har dessuten fått kritikk for hvordan det la frem sine regnskaper da de søkte om børsnotering, og tallene viste uansett at de går med solide tap og at det trolig er langt fem til selskapet tjener gode penger.
Groupons toppsjef og gründer Andrew Mason skal dessuten ha svart på denne kritikken i en intern epost – som lekket ut av selskapet. Å kommentere selskapets finansielle posisjon i er forbudt i USA når selskapet er i prosessen for å bli børsnotert, og ifølge Wall Street Journal kan en etterforskning fra Securities and Exchange Commission (SEC) være en viktig årsak til utsettelsen.
Underskudd
Groupon ble startet i november 2008, og har siden bygd seg opp en brukerbase på 35 millioner kunder over hele verden. For å klare denne veksten har de brukt mye penger på markedsføring og tapte 180 millioner dollar i 2010, og ytterligere 102,7 millioner dollar i andre kvartal i år alene.
Mulpuru i Forrester mener presset på Groupon bare vil øke i tiden som kommer.
- Hver dag som går må de klare målene sine. Dette er ikke en business som ruller jevnt avgårde. Presset på dem virker stort, sier hun.
Fra før av har det kommet rapporter om at Zynga vil utsette sine børsplaner, men hvis Groupon ikke får gjennomført sitt salg vil det være det største tilbakeslaget hittil for den nye dotcom-boomen. Da spørs det også hva som vil skje når Facebook trolig skal på børs en gang neste år.
Les mer:
<b>Er Facebook fremdeles verdt 100 milliarder dollar?</b>
<b>Tre-åringene som er verdt 1.000.000.000 dollar</b>
<b>Steg &quot;bare&quot; 109 prosent første dag</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.