Samlet sett steg aksjene i Google, Facebook, Twitter, Linkedin og Amazon over 57 prosent i 2013. Men hvor bærekraftige er egentlig disse gigantene?
- Dagens giganter kan fort bli morgendagens puslinger. Internettgravplassen er full av lovende giganter, som My Space, GeoCities og Webvan. Internettbrukerne har blitt vant til gratis, men gratis er ikke bærekraftig i det lange løp, skriver Michael Wade, professor i innovasjon og strategisk informasjonsstyring ved IMD og programdirektør for Orchestrating Winning Performance, i en rykende fersk analyse.
Han peker på at bare to av de fem gigantene han har sett nærmere på har modeller som ikke baserer seg på gratistjenester.
- Det er dem jeg satser på, slår Wade fast.
Han gir Twitter (TWTR) karakteren D om fem år:
- Twitter-aksjen har fått en god og sunn start. Likevel er det mindre enn fem prosent av brukerne som står for 75 prosent av aktiviteten på Twitter, og mediet er ikke like egnet for deling av innhold som Facebook er. For øyeblikket er Twitter langt unna å være lønnsomme. For å virkelig kunne tjene penger, må selskapet være innstilt på radikale endringer. Det er få tekniske hindringer for å imitere Twitter og rikelig med konkurrenter som er villige til å entre arenaen, noe som gjør det uklart hvordan disse endringene kommer til å bli oppfattet av brukerne og annonsørene.
Facebook (FB) får C+ om fem år:
- Facebook er enda mer målrettet enn Google og kan tilby svært segmentert reklame. Dette står for 80 prosent av inntektene. Resten kommer fra spill. Men selv om selskapet har skapt verdier for brukerne sine, har det ikke klart å oppnå effektiv kapitalisering av disse verdiene. Det er et stort problem. Facebook ble ikke designet for å tjene penger, og ved å legge aksjene ut på markedet, har de skapt en konflikt mellom sine viktigste interessenter: Brukerne og annonsørene. Facebook-brukerne ønsker verken å bli solgt eller å bli solgt til. Hvor lang tid tar det før 1 milliard brukere av det sosiale nettverket går lei? spør Michael Wade.
Google (GOOG) får B om fem år:
- Når flere og flere selskaper ønsker å vise at de er til stede på nettet, fungerer Googles modell oppsiktsvekkende godt. I 2012 kom 87 prosent av Googles inntekter på 50,1 milliarder dollar fra Adwords og Adsense. Men det er en hake. Hvis du slutter å klikke på annonsene ved siden av søkeresultatene eller på sidebannerne som er sponset av Google, da stopper selskapet å tjene penger. Uten andre inntektsstrømmer, som Google intenst prøver å utvikle, kommer Googles forretningsmodell sannsynligvis til å miste klikk med tiden, og dermed inntekter, påpeker Wade.
Amazon (AMZN) får A- om fem år:
- Amazon er en av dem som overlevde dotcom-epoken. Verdien falt fra 107 til 7 dollar per aksje, men Amazon har nå bekreftet sin tittel som internettgigant med en aksjepris på rundt 290 dollar. Forretningsmodellen har utviklet seg i etapper, fra å være en nettbasert bokhandel til å bli en fullserviceleverandør og mellomledd for netthandel. Selskapet står for 1 av 3 nettkjøp i USA. Men en forretningsmodell som har endret seg så mye og vært såpass urolig, har også hatt sin pris. Så lenge aksjekursen stiger, er investorene mer enn villig med på turen. Men hvis veksten svikter og aksjeprisen faller, kan investorene komme til å flykte, tror IMD-professoren.
Linkedin (LNKD) får A om fem år:
- Linkedin omsatte for 144 ganger estimert fortjeneste i 2013, noe som overgikk alle de andre internettgigantene. Det får sine inntekter fra salg av premium-abonnementer til brukerne sine, og på salg av talent- og makedsføringsløsninger til rekrutterere. Brukerne trenger arbeid og rekruttererne trenger kandidater. Ved å innfri behovene hos begge parter, har Linkedin blitt en yndlng blant investorene. Utfordringen for selskapet nå er å få folk til å bruke nettstedet selv når de ikke er på jakt etter arbeid. Siden det globale markedet for talenter sannsynligvis kommer til å vokse videre, er Linkedin godt plassert for å videreføre sin suksess inn i fremtiden, mener Michael Wade.
Fester grepet
Facebook fester et stadig større grep om nettbasert kommunikasjon:
Onsdag opplyste selskapet at det kjøper tekstmeldingstjenesten WhatsApp for 19 milliarder dollar, omkring 115 milliarder kroner: Sikrer seg WhatsApp for 115 milliarder
Investeringsøkonom Karl Oscar Strøm i Nordnet sa tidligere denne måneden at han tror de sosiale mediene vil oppleve kraftig vekst fremover:
- Noen av de sosiale medieselskapene kommer til å bli verdens største, på linje med hvordan Google har blitt, sa han.
Les mer: Ekspert om Twitters aksjefall: - Veldig høyt priset (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.