- Tanken fra regjeringens side er god, men disse pengene må forvaltes med fastere klype, sier generalsekretær Per-Morten Hoff i IKT-Norge.

I sommer publiserte politiet en egen rapport som viste at kun 1,3 milliarder kroner av en total investering på 4,3 milliarder kroner hadde blitt brukt konkrete digitaliseringstiltak i løpet av de fem siste årene. Det vil si at ingen er helt sikre på hvordan de resterende tre milliarder kronene er blitt brukt. I løpet av de siste tre årene har regjeringen bevilget ytterligere 280 millioner kroner til IKT-satsing i politiet.

- Tilfellet i politiet er en skandale, og et helt konkret eksempel på at vi trenger bedre pengestyring, sier Hoff.

Koker bort
- Det vi har sett mye av er at disse pengene forvaltes altfor dårlig innad i organisasjonene. Store utskiftninger av folk gjør at pengene ofte koker bort. Hver gang det kommer inn en ny leder vil de ha en ny tanke om hvordan prosjektet skal gjennomføres, og det koster penger, sier Hoff.

Han mener at Norge trenger å innføre bedre kontroll med hva Staten faktisk får igjen for investeringene sine.

- Politikerne må selv gå nærmere på prosjektene og passe på at investeringene de gjør blir godt ivaretatt, slik det er i dag mangler vi en overordnet aktør, som tar kontrollen og passer på at pengene blir brukt mer effektivt, sier Hoff.

Han mener også at det ofte er for lite fokus på brukervennlighet, noe som fører til at flere av regjeringens digitale prosjekter har blitt slaktet av brukerne. Hoff etterlyser derfor én felles side der all informasjon kan samles.

515 millioner på ettersending
I årets statsbudsjett er det satt av 1,5 milliarder kroner til digitale satsninger. 735,5 millioner av dette skal brukes på modernisering av NAV. Til sammen skal 1,540 millioner kroner brukes på prosjektet som skal være ferdig i 2018. Per dags dato bekrefter NAV at 513 millioner kroner av disse pengene er brukt.

- Hvilke konkrete endringer har pengene blitt brukt til, og hva har skjedd så langt?

- Foreløpig har ikke brukere og medarbeidere opplevd endringer. Første leveranse kommer i oktober, sier presserådgiver Håkon Sverdrup i NAV.

Første leveranse skal inneholde en løsning for elektronisk ettersending av søknader til NAVs nettsider, samt første del av ny saksbehandlingsstøtte til medarbeiderne i NAV.

 

Ingen overordnet styring
- Burde det finnes et overordnet kontrollorgan som kan kontrollere hvordan bevilgningene blir brukt?

- Det er ikke planer om å etablere en sentral styring av IKT-prosjekter i Staten utover de kvalitetssikringssystemene som er etablert de senere årene, blant annet KS1, KS2, samt prosjektveiviseren, sier statssekretær Tone Toften i Fornyingsdepartementet.

Hun mener at dagens ordning er god nok, og at årsaken til at en ikke har sett mange konkrete resultater er at regjeringens IKT-prosjekter skal gå over lengre tid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.