Norges tre største forlag, Cappelen Damm, Gyldendal Norske forlag og Aschehoug, har i løpet av det siste året brukt rundt 100 millioner kroner på utvikling av nye digitale plattformer og løsninger. Det neste største forlaget Gyldendal brukte i fjor 40 millioner kroner av et overskudd på 150 millioner kroner på digitale løsninger. De andre forlagene har ikke eksakte tall, men bekrefter at det er brukt flere titalls millioner kroner på digitale nyvinninger.
– Vi satser nå digitalt på alle fronter. Vi mener at dette er å være eller å ikke være i denne bransjen. Det digitale bokmarkedet vil vokse i årene som kommer, men vi er fortsatt bak USA og England, sier informasjonssjef Bjarne Buset i Gyldendal Norsk Forlag.
Gyldendal lanserte for ikke lang tid siden ”Smartbok”. En tjeneste for skolene, hvor lærebøker blir gjort tilgjengelig som ebok, eller nedlastningsklare pdf-filer. Gyldendal rullet ifjor sin første digitale storsatsning i Gyldendal rettsdata, som ifølge Buset ble meget godt mottat.
3000 norske titler
I løpet av 2014 satser Cappelen Damm på å ha ti ulike netthandelsteder som retter seg til allmennmarkedet. Med dette håper det å nå over 500.000 av sine kunder. Gyldendal på sin side har et mål om at 3000 av forlagets titler skal ligge tilgjengelig som ebok i deres nettbutikker i løpet av 2013. Det vil si at flesteparten av forlagenes titler vil bli tilgjengelig som ebok før året er omme, men kunden vil bli nødt til å laste ned en app for hvert forlag.
– Ebokmarkedet har så langt vært fokusert mot romaner og barnebøker som apper, og det jobbes med å utvikle formater som håndterer alle typer av bøker, sier Forlagsdirektør på netthandel og digitale produkter Øisten Wahl i Cappelen Damm.
Videre understreker han at han tror 2014 vil bli et gjennombruddsår for de mer kompliserte bøkene for lesing på nettbrett, mobil eller PC.
Samarbeid er vanskelig
Til tross for at alle de tre største forlagene jobber med utvikling av digitale tjenester er alle enige om at det ikke blir aktuelt med en felles plattform i likhet med amerikanske Amazon.
– Det er mange som spør hvorfor vi ikke kan ha det like enkelt som det er med Amazon, men da glemmer de at Amazon utvikler lukkede løsninger, og er i ferd med å få monopol, sier Buset.
I Norge ønsker vi åpen konkurranse både på forlags- og bokhandelsiden, men vi vil selvfølgelig samarbeide om teknologien der hvor dette kan bli til det beste for alle, legger han til.
Wahl er enig i at forlagene ikke bør samarbeide på alle aspektene av den digitale satsningen.
– Det er viktig for forlagene å samarbeide om formater på nye produkter, men ikke nødvendigvis tekniske plattformer, sier Wahl.
Derfor vil du som kunde måtte benytte deg av minimum tre forskjellige kanaler og enda flere applikasjoner for å få norske titler til nettbrettet ditt.
Viktig inntekskilde
I 2012 stod inntekter fra ebokhandel og andre digitale satsninger for 13 prosent av Gyldendal Norske Forlags inntekter, som landet på 668,2 millioner kroner. Det vil si at forlaget hadde inntekter på rundt 86 millioner kroner fra sine digitale satsninger.
Også Cappelen Damm og Aschehoug bekrefter at de digitale satsningene deres blir stadig viktigere for bunnlinjen.
– Digitale løsninger gir et noe ukorrekt bilde akkurat nå, fordi vi er i startfasen, men vi regner med at vi løpet av kort tid vil få enda større inntekter fra de digitale tjenestene, sier Buset.
Bruset bekrefter at Gyldendals budsjett ikke vil bli mindre i 2013. Det samme gjør Cappelen Damm.
Les også:
Ny app skal erstatte bankkort
Krasjlanding for regjeringens pappa-app
Heftig kino på budsjett
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.