Muligheten for en kjempeopptur i Opera er åpenbar, det forteller flere analytikere Dagensit.no snakket med umiddelbart etter at ny toppsjef Lars Boilesen hadde holdt sin første presentasjon av kvartalstall i selskapet.

Utfordringen til Boilesen er å overbevise om at eventyret faktisk vil bli virkelighet – og da hadde det hjulpet godt å ha litt bedre tall nå å vise til.

Boilesen og finansdirektør Eric Harrell levnet ingen tvil om hva som er fokus fremover – nå skal kostnadene holdes under kontroll, mens enorme brukermasser konverteres til klingende mynt.

- Vi vet akkurat hva vi skal gjøre, det handler bare om å gjennomføre, sa Boilesen med henvisning til Operas største brukersuksess, Opera mini.

De som kan diktere
Opera mini er nettleseren som kan brukes på selv svært enkle mobiltelefoner og har samlet 50 millioner brukere på rekordtid. Problemet er at suksessen i liten grad betaler seg.

Les også: 40 millioner verdiløse kunder?

Men nå har Opera inngått avtaler med operatører i Russland, Indonesia og Filipinene som skal gi dem en del av operatørenes trafikkinntekter. Dette er en ny type avtaler for Opera, og vil stå sentralt fremover. Selskapet antyder at flere avtaler er på trappene.

Opera har tidligere levd av inntekter fra mobilprodusentene, men dette har skrumpet dramatisk inn, og det er dette som har gitt selskapet en tøff nedtur de siste tre kvartalene. Nå er det mobiloperatørene som er Operas beste venner, og Boilesen understreket at de største operatørene nå er selskapets fremste fokus.

- Vi satser på de største, som har store volumer og kan diktere at det skal være Opera på deres mobiler overfor produsentene, sier han.

Brukere som selv laster ned Opera mini tjener selskapet så langt lite på. Opera har i løpet av kvartalet kjøpt opp AdMarvel, som har en plattform for mobilreklame, men inntektene ligger litt frem i tid. Selskapet håper det vil bli stort rundt 2012. Det er gjennom ulike avtaler med operatørene Opera skal tjene penger i 2010. Og operatørene betaler Opera fordi de ønsker å ha sitt navn og sine tjenester på åpningssjermen når kundene er ute og surfer.

Nyttig fiende
Apple og deres Safari-nettleser er Operas største konkurrent på mobilt internett, men den finnes bare på iPhone, så trusselen er begrenset. Boilesen tror tvert imot iPhone kan hjelpe Opera med å overbevise mobiloperatørene fordi Apples forretningsmodell er å integrere hele verdikjeden og ta tjenesteinntektene selv. Det samme gjør Nokia, Microsoft og Google. Den kaken har operatørene alltid ønsket seg en del av, og Boilesen tror de frykter en reprise av fast bredbånd, der operatørene kun tjener på å levere linjene, ikke tjenester.

- De ser etter noen som kan levere iPhone-opplevelsen for dem, og Opera er det eneste alternative i markedet, med henvisning til at Opera kan levere til alle typer mobiler, fra de avanserte til de helt enkle.

Opera ønsker å gjøre sin nettleser sentral i verdens mobilprodusenters egne App Stores, og har blant annet inngått en avtale med Ericsson som skal gjøre dette tilgjengelig for mindre operatører. De samarbeider også tett med mange av verdens største operatører.

Heter ikke "internett"
Opera har nå 50 millioner brukere av Opera mini, og omtrent like mange av pc-nettleseren. Disse brukerne er imidlertid ikke jevnt fordelt rundt kloden, og selskapet har satt inn mye ressurser på å styrke lokal tilpassing i sterke markeder. Boilesen mener potensialet i mindre utviklede markeder er stort.

- I mange av disse markedene heter det ikke internett, men Opera mini, sier Boilesen, som viser til at mange land har lite fast internett utbygd. Det eneste alternativet er mobilt internett.

Analytikernes reaksjon: Opera har mye å bevise

Kvartalstallene: Opera synger i motvind (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.