I en analyse av nettbrettmarkedet frem til 2015 sier analysebyrået Gartner at Apple vil dominere fullstendig. Gartner tror iOS, som er systemet iPad og iPhone er basert på, vil ha en markedsandel på 68,7 prosent i år trass i massiv konkurranse fra andre systemer som Android og Windows 7.
Først i 2015 vil markedsandelen synke under 50-prosentgrensen og estimeres til 47,1 prosent.
- Etter å ha sett mottakelsen til iPad blant brukerne prøver mange konkurrenter nå å slippe produkter med attraktiv maskinvare og så bygge opp et økosystem rundt plattformen etterpå. Mange gjør den samme tabben som da iPhone kom og fokuserer på maskinvare i stedet for apps og total brukeropplevelse som vil være enda viktigere på nettbrett enn det har vært på smarttelefoner. Produsentene må skjønne dette før de kan konkurrere med Apple, sier sjefanalytiker Carolina Milanesi i Gartner i en pressemelding.
Ikke overraskende tror Gartner at Android blir det nest største systemet. Gartner tror Android vil vokse fra en markedsandel på 20 prosent i 2011 til 40 prosent i 2015.
- Volumet til Android vil bli drevet opp av at det støttes av mange aktører og at økosystemet for Android-nettbrett blir stadig bedre. Nye lisensieringsvilkår fra Google som kommer med neste versjon av Android vil også sørge for kvalitetssikring av brukeropplevelsen. Dette betyr også at prisene vil gå ned mindre raskt enn de gjorde for smarttelefoner, sier analytiker Roberta Cozza i Gartner.
Lojale mot system, ikke produsent
Generelt tror Gartner de fleste som kjøper nettbrett vil ønske å ha samme system på nettbrettet som de har på telefonen.
- Man ønsker å kunne bruke apps man har kjøpt på begge enhetene og man ønsker den generelle gjenkjenningsverdien i å ha samme system. For produsenter som tilbyr Android-baserte nettbrett betyr dette også at mange kunder vil være mer lojale mot operativsystemet enn mot produsenten og velge telefon og nettbrett fra forskjellige merker, sier Milanesi.
Globalt detaljsalg av nettbrett etter operatisystem (antall i tusen)
Les også: Mer trafikkert enn Iphone (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.