”Alt jeg trenger å vite lærte jeg i barnehagen”, står det på kalenderen ved siden av barna. Men ingen bryr seg om den, eller de to pc-ene som står borti kroken. Ni små hoder flokker seg rundt tre små skjermer – raske fingre prøver seg frem, finner frem og triumferer.

- Jeg flyr!

Gutten har nettopp fått prøve et nytt skihoppspill, og har tydeligvis ingen problemer med å navigere i de engelske menyene – ”retry” klikkes uten å nøle.

Les også: - 5 måneder gammel, og hun kan allerede bruke iPaden

Forteller historier
- Vi bruker blant annet Story kit, en app der barna kan tegne, legge inn tekst og lage lyd. Vi har vært ute i skogen og laget en dyrehage med kongler og satt dette sammen til en historie, sier Cathrine Fragell Darre, primus motor for bruk av nye medier i Myrertoppen barnehage på Kjelsås i Oslo.

Hun viser frem en historie med tegninger, tekst og lyd som bare kunne vært laget av barn. For her lever krabber og tanks i skjønn forening, og overrakelsene står i kø.

Barnehagen har også en blogg(ekstern lenke) der ulike prosjekter legges ut, så foreldrene kan se.

- Vi har brukt iPad, iPhone og iPod Touch her. Jeg har tatt med privat utstyr fordi de færreste barnehager har dette. Det er avhengig av ansatte som brenner for det, sier Darre.

Savner norsk
Sigurd sitter ved et annet bord – og teller. Atten bananer minus seks bananer? Han klikker på stjernen med tallet tolv og får bekreftelsen øyeblikkelig. Han har aldri prøvd spillet før. Andre barn ser på og kommer med råd – og det er tydelig at man har turordninger – men ingen krangler og det tydelig at det samarbeides.

-Det er ganske morsomt, de finner ut alt selv. Jeg skjønner ingenting, sier en barnehageansatt, som ikke selv er involvert i prosjektet.

Barna finner også frem gjennom engelske menyer – gjennom prøving og feiling og gjenkjennelse av bilder. Darre er ikke fornøyd med utvalget.

-Jeg savner norsk innhold og det er ganske mye som er ganske dårlig også, sier hun, og etterlyser en guide til gode programmer.



For de som trenger mer
Darre synes dessuten at mye er for låst.

-Jeg ønsker meg større interaktivitet, at de som lager programmene utnytter mulighetene så ungene kan være med og finne vei, ikke bare følge en løype fra ”A til Å”. Jeg tror folk er villige til å betale ganske mye hvis det er gode applikasjoner, sier hun.

Selv har hun betalt 139 kroner for ”Birds of Northern Europe”.

-Hvis vi ser vi en fugl ute kan vi finne frem nærbilder så alle får se, høre sangen og kallerop og få mer informasjon om den. Det er en strålende applikasjon for oss som jobber i barnehage, sier Darre.

Hun ønsker seg dessuten mer spesialprogramvare for barn med spesielle behov.

-For eksempel kan barn med autistiske trekk få hjelp til å tolke ansiktsuttrykk – å gjenkjenne glede og sorg. I dag er det en tyngre prosess å få tak i tilpassede hjelpemidler, sier hun.

Men hva med negative effekter?
-Noen barn kan bli hektet og sure når de ikke får spille mer. Det kan tendere mot spilleavhengige tendenser. Men det foregår fryktelig mye rundt dette og spill trenger ikke være asosialt, sier hun, og viser til det populære spillet ”Angry Birds”, der man skal slynge ut sinte fugler med sprettert.

-Det er samarbeid, og de prøver igjen og igjen til de har det perfekt, sier hun.

Barnehagen har også to pc-er som barna bruker til blant annet tegning – mest kontrollert av musen, lite med tastaturet. Men Darre foretrekker den mer intuitive bruken man får med en berøringsskjerm, og tror ettåringer godt kan bruke dette. Men hun ønsker seg altså mer pedagogiske og interaktive apper.

-Men barn skal vel leke?

-Ja, og det er ikke noen motsetning i det, sier hun.

Les også: - 5 måneder gammel, og hun kan allerede bruke iPaden

- iPad vil dominere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.