Butikkene har lenge måttet hanskes med konkurranse fra nettbutikkene, men nå går trenden ett skritt videre.

- Du kan se folk prøve utstyr i sportsbutikken, så kjøper de å mobilen etterpå, sier Gaute Engbakk i Creuna, et selskap som lager netthandelsløsnigner.

Noen nettbutikker rapporterer om ekstrem vekst i mobilbruken.

- På enkelte dager har vi hatt over halve omsetningen fra smarttelefoner og nettbrett, sier Mats Lyngstad, markedsdirektør i Venture Factory, som driver flere nettbutikker.

Sparte på å sjekke
Prisforskjellene kan være store på nett og i butikk, forteller Pernille Mathiesen, som er på XXL for å se på søkeutstyr for snøskred.

Selv har hun opplevd å spare 1500 kroner på et par ski, samt å få identiske løpesko til halv pris på nett.

- Spesielt i sportsbransjen er det store forskjeller, sier hun.

Hun handler sammen med Andreas Røe, og begge sjekker jevnlig priser både på mobil og pc ved større kjøp, men de kjøper stort sett bare flybilletter på mobilen.

- Jeg ville heller handlet der og da hvis det hadde vært mer brukervennlig på mobilen, sier Røe.

Han forteller at butikker med dårlige nettsider ofte ikke blir sjekket for pris, og tror de ville fått flere salg hvis mobilsidene var bedre. For det er lett å glemme prisene man fant på mobilen hvis man må hjem for å handle.

 

Ny hverdag
Mobiltrenden vil komme brått og brutalt, og forårsake store endringer, mener Fredrik Steenbuch, administrerende direktør i XXL.

- Jeg tror dette kommer som en tsunami. Noen sammenligner det med postordre, og sier postordre bare tok en mindre andel, men dette er ikke postordre, sier han.

Han tror butikklandskapet kan bli endret, men at fremtiden har plass for hans egen kjede.

- Butikkene vil leve, men ikke like mange. Jeg tror det i fremtiden blir de store aktørene og netthandel som gjelder, sier han.

- Er dette et slags mareritt for butikkene?

- Ja. Men den eneste løsningen er å stå i det og ha lavest kostnader og vinne frem allikevel, sier han.

 

Liv eller død
Gode mobilsider blir stadig viktigere, bekrefter Anton Hagberg, daglig leder i Komplett.no.

- Det er dette vi og konkurrentene jobber febrilsk for å få riktig. Allerede nå kommer 25-30 prosent av trafikken fra mobil og nettbrett. Du er død hvis du ikke har gjort et skikkelig stykke jobb innen tre til fem år, mener han.

Komplett.no har i dag mer enn fem ganger flere salg per pc-bruker enn mobilbruker. Hagberg tror dette skyldes måten folk bruker mobilen - ofte i små pauser. Men han tror heller ikke Kompletts mobilløsning er god nok ennå, og mener betalingsløsningene foreløpig ikke fungerer godt nok på mobiltelefoner.

- Det alle jobber med nå er å lage responsive sider, som ser hva slags enhet du bruker, og tilpasser seg den, sier han.

Sover i timen
Mobilandelen av trafikken har for mange nettsider økt fra nesten ingenting til rundt femti prosent, påpeker Hans-Petter Nygård Hansen, seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese. Men ifølge Posten og Brings ehandelsrapport er kun én av ti norske nettbutikker mobiltilpasset, mens andelen i Danmark er fire ganger høyere.

- Det er mulig utviklingen har gått for raskt for norske nettbutikker, skriver han i en melding.

Lyngstad mener det er paradoksalt at mobillandet Norge ligger etter på dette feltet, og sier at dette må rettes på raskt. Ellers risikerer norsk handelsstand at handelen ikke bare forsvinner ut av butikkene, men også ut av landet.

Netthandel mot utlandet er allerede i ferd med å passere «harryhandel» over grensen, og kan øke kraftig med varslet regelendring, viser undersøkelse.

Les mer om dette her:

<b>Milliardene flommer ut via nettet</b>

<b>Shopping-feber hvis upopulær regel forsvinner</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.