- Mannen som ringte ga inntrykk av at jeg hadde en av deres biler. Han sa han bodde i nærheten av Tønsberg og visste hvor jeg bodde og at han ville komme og hente bilen, sier Tønsberg-mannen til DN.no.
Da bilutleieselskapet Sixt tok kontakt med ham for snart to uker siden, ante han ikke at hans navn var koblet til utleie av en bil, som senere aldri ble returnert.
Les også:
Han opplevde episoden som svært ubehagelig, ikke minst at den Sixt-ansatte sa han hadde kjørt forbi huset hans flere ganger.
- Jeg hadde ikke hørt om noen leiebil før Sixt ringte. Jeg var litt overrasket over at et utleiefirma først ringte meg etter at det var gått en og halv måned siden bilen ble leid ut. Men mannen i andre enden av røret insisterte på at jeg hadde bilen.
Ribbet bilen
Tønsbergmannen skjønte fort at dette var nok en situasjon der hans identitet hadde blitt misbrukt. Dette var ikke den første ubehagelige opplevelsen han hadde hatt etter at han la igjen lommeboken i bilen da han parkerte på hytta. Tyvene var grundige. Bilen var tømt. Til og med Statoil-koppen var borte.
- Jeg har jo politianmeldt ID-tyveriet, så jeg ba Sixt kontakte Tønsberg politikammer, sier han.
Ettersom hans identitet er blitt misbrukt ved flere anledninger de siste månedene ønsker han ikke å stå frem med fullt navn.
Dagen etter den første telefonen fra Sixt, ringte bilutleieselskapet opp igjen. Da beklaget den samme mannen oppringningen fra dagen før, og fortalte at de nå hadde politianmeldt tyveriet av bilen.
Sperret alt
Da bilinnbruddet skjedde for rundt tre måneder siden, var misbruk av betalingskorte det første Tønsberg-mannen tenkte på.
- Jeg fikk sperret alle kort med en gang, så det så lyst ut.
Men etter en tid kom det et gjenpartsbrev av en kredittsjekk i posten. Da anta han at at noen hadde utgitt seg for å være ham. Etter å ha tatt kontakt med kredittselskapet fikk han bekreftet dette. Noen hadde kjøpt varer på Elkjøp i hans navn for 22.000 kroner og bedt om seks måneders betalingsutsettelse. Det var årsaken til kredittsjekken.
Ny oppringning
Kort tid etter ringte det et svensk netthandelsselskap. De fortalte at hans identitet var forsøkt brukt i forbindelse med et kjøp, men at kjøpet hadde blitt stoppet fordi selskapet hadde reagert på noe.
Siden Tønsberg-mannen også var blitt frastjålet serftikatet sitt, bestilte han nytt. Da dette aldri dukket opp i posten begynte han å ane at ID-tyvene ikke hadde nøyd seg med innholdet i bilen og lommeboken. Og ganske riktig, da han kontaktet Posten fikk han vite at noen hadde meldt adresseforandring for ham og at all post i en periode hadde gått til en adresse som var helt ukjent for ham.
- De har vært ganske effektive, sier han syrlig om ID-tyvene, med referanse til alt som har skjedd etter at lommeboken kom i feil hender.
- Det å fikse opp i bil og sånn, var det enkleste i saken. Man blir litt paranoid. Man må hele tiden følge med på alle brev som kommer, og følge med på om det kommer brev i det hele tatt, for å kontrollere at posten kommer dit den skal.
Sperret alt
I etterkant har han vært nødt til å sperre personnummeret sitt hos kredittselskapene. Det betyr i praksis at ingen kan søke kreditt på hans personnummer. Han har også lagt inn en sperre hos Posten mot adresseforandringer, men det betyr kun at det ikke er mulig å forandre adressen hans på internett. Hvis skurkene leverer forandringen over skranke, som sist, vil de fortsatt kunne lykkes.
- Jeg håper de er så «profesjonelle» at de skjønner at de bare skal bruke en identitet en viss tid. Men jeg går hele tiden og venter på hva det neste blir, forteller han.
Ingen ressurser
Da mannen anmeldte tyveriet til politiet ble han møtt med beskjed om at han ikke måtte ha noen forhåpninger om at de kunne gjøre noe.
- Det var en trist historie. Det første du får beskjed om er at de ikke har ressurser til å etterforske slike saker, sier han.
Han forteller at lite tyder på at det er tatt noen etterforskningsskritt i saken, og politiet ga ham heller ingen tips om hvordan han kunne begrense skadene. Derfor ble han nødt til å søke på internett for å finne ut finne ut hva han burde gjøre.
Han oppdaget etterhvert at tyvene hadde opprettet et mobilabonnement i hans navn, og to forskjellige epost-adresser. Han fikk sperret mobilen, men fortsatt har han ikke fått gjort noe med de falske epostadressene i hans navn - et navn han er alene om å bære.
- Jeg skal aldri legge igjen lommeboken i bilen. Det er helt sikkert.
Les også: Tappet for 250.000 kroner etter korttyveri (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.