Idag ble det kjent at Ventelo begjærer Idar Vollviks mobilselskap konkurs. Ludo har leid mobilnett av Ventelo, som har slitt med å få betaling for leien, skriver Dagens Næringsliv.
Les saken: Ludo begjært konkurs
- Post- og teletilsynet (PT) er kjent med at Ludo mobil kan bli stengt ute fra mobilnettet fredag 3. februar. Kundene i Ludo må derfor selv melde overgang til et annet selskap, for ikke å stå uten telefonforbindelse, opplyser tilsynet.
Å flytte et mobilnummer fra ett selskap til et annet (portering) skal ikke ta lenger enn fem virkedager. Kunden kontakter selv det selskapet hun vil bli kunde i, og dette selskapet tar kontakt med kundens gamle selskap og ordner overføringen, skriver tilsynet.
Kunder som står i fare for å miste forbindelsen, skal ha varsel minst en måned før det skjer.
- Kundene har svært kort tid
- PT kan ikke se at Ludo etter regelverket har varslet sine kunder om at de kan bli stående uten mobilforbindelse. Kundene har dermed svært kort tid på seg til å finne nytt mobilselskap og abonnement, ifølge tilsynet.
For å være sikre på at man har et abonnement som fungerer, kan Ludo-kundene velge å bli kunde direkte i Ventelo, som har leid linjer til Ludo, råder tilsynet.
Kunden (juridisk eier av abonnementet, person over atten år) må selv kontakte Ventelo og be om denne overføringen. Man kan beholde sitt gamle nummer, og trenger ikke bytte sim-kort i telefonen. Mobilabonnementet vil da være aktivt uavhengig av hva som skjer med Ludo.
- Når man har blitt kunde i Ventelo og dermed har sikret at forbindelsen ikke blir borte hvis Ludo stenges ned, kan man fritt portere nummeret videre til et annet selskap, hvis man ønsker det. Betingelsen er at man ikke har inngått abonnementsavtalte med bindingstid, ifølge tilsynet
- Det er motsatt
I et innlegg på sin egen Facebook-side og med link fra sin Twitter-konto, slår imidlertid Vollvik kraftig tilbake:
Ventelo hevder at Ludo Mobil skylder dem penger, mens det i realiteten er motsatt, hevder Idar Vollvik.
- Dersom ikke Ventelo krediterer dette beløpet umiddelbart, og trekker tilbake konkursbegjæringen, vil Ludo svare med samme mynt, det vil si å begjære Ventelo konkurs. Vi finner oss ikke i en slik behandling som vi har vært utsatt for av Ventelo, understreker Vollvik.
Les saken: Vollvik slår tilbake: - Vi gir oss ikke uten kamp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.