Kundene rømmer fra Idar Vollviks siste mobileventyr, mener Øistein Eriksen, administrerende direktør i One Call.
- Det er ingen tvil om at Ludo rakner på dette her. Det er ingen troverdighet tilbake. Sånn ble det. Kundene rømmer fra Ludo, er Eriksens virkelighetsbeskrivelse.
Eriksen mener også at kommentarene fra kundene tyder på at Ludo har mistet deres tillit.
- Det er Ingen som drar dit lenger. Vi opplever at de rakner på dette. Kundesnakkisen viser at folk ikke har tillit til Ludo lenger.
- Superhappy
Når Dagensit.no kontakter Ludo-gründer Idar Vollvik avviser han problemstillingen fullstendig.
- Hallo! Vi har aldri gjort det så bra som i dag. Akkurat nå har vi begynt å tjene penger, så vi er super-happy, sier Vollvik om tingenes tilstand.
Les flere av Ludo-gründerens kommentarer til angrepet her: Vollviks tordentale
Han tilbakeviser ikke at noen kunder har gått til konkurrentene nylig, men disse skal i følge Vollvik ha vært lite verdt.
- Det beste er at 99 prosent av disse kundene har lite eller ingen forbruk, skriver han i en tekstmelding.
- Har fått flere tusen
One Call er ikke alene om å hevde at Vollviks selskap lekker kunder om dagen. En godt plassert kilde hevder at en annen konkurrent også har fått "flere tusen" kunder fra Ludo på drøye to uker.
Blant aktørene i lavprismarkedet har de mest aktive vært One Call, Ludo, Talkmore og Tele2.
Haakon Dyrnes er sjef hos mobiloperatøren Tele 2. Ettersom det norske Tele 2 er underlagt det svenske børsnoterte Tele 2 AB, er Dyrnes svært forsiktige med å gi ut tall fra mellom kvartalspresentasjonene. Før eierselskapet i Sverige leverer sine resultater for første kvartal 19. april kan ikke Dyrnes gi noen tall på antall kunder Tele 2 har kapret fra Ludo den siste tiden.
Han bekrefter likevel at selskapet har merket at Ludo har endret betingelsene for sitt abonnement.
- Ikke unaturlig
- Vi har ligget på topp på Telepriser.no sammen med Ludo frem til de gjorde prisjusteringen. Derfor er det ikke unaturlig at enkelte kunder kommer over til oss nå, sier Dyrnes og bekrefter at Tele 2 har fått noen kunder fra Ludo den siste tiden.
- Jeg kan ikke oppgi antall, men det er snakk om enkelte kunder. Det er naturlig når man setter opp prisene at noe sånt vil skje, men Ludo har vært en liten operatør, så det er ikke store tall å prate om.
Eriksen hos One Call er langt mer åpen om kundeforflytingene i kjølvannet av Ludos prisoppgang, ettersom Network Norway som eier One Call ikke er børsnotert.
Han mener One Call, som har hatt en noe annerledes prisstruktur en Ludo og Tele 2, har fått noen tusen kunder fra Ludo etter at prisen ble satt opp.
- Vi har fått kunder av det, og Tele 2 har sikkert fått mange, mange fler enn oss siden de fortsatt har sitt sheriffabonnement som på mange måter minner om Ludo.
Skylder på PT
Ole Norstad, som er viseadministrerende direktør i Ludo, forklarer endringen i prisplanen med at rammevilkårene for terminering er endret. Tidligere fikk Ludo mer inntekter når de overførte samtaler fra andre operatører til sine kunder, men etter at Post- og teletilsynet (PT) endret termineringsvilkårene, har Ludo hatt et inntektsbortfall. Det er dette bortfallet kundene nå merker på sine lommebøker.
Ludo er ikke alene om å ha mistet inntekter med den siste omleggingen fra PT, men konkurrentene har foreløpig ikke endret sine abonnementer.
Norstad sier Ludo har mistet mindre enn tre prosent av kundene i forbindelse med prisoppgangen på lavbruksabonnementet. Samtidig minner han om at alle operatører til en hver tid har et visst frafall - eller churn - som det heter på stammespråket.
- Ludo har faktisk de mest lojale kundene, skriver Norstad i en epost.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.