Da Apples Iphone kom på markedet var det kamp mellom operatørene om hvem som fikk lov til å selge det nye vidunderet. Det ga Apple en enorm forhandlingsmakt, som de brukte til å skaffe seg svært gode avtaler med sine partnere, og fantastiske marginer. Nå kan disse avtalene ha blitt et problem for mobilgiganten.

Apple går glipp av sjansen til å lokke til seg 2,8 milliarder nye smarttelefon- kjøpere, fordi svært mange mobiloperatører ikke vil gå med på Apples vilkår, mener analytiker Horace Dediu, som tidligere var Nokias egen analytiker og som nå driver den svært respekterte bloggen Asymco.com.

Samsung er over alt
Siden september 2011 har Apple bare signert avtaler med et titalls nye mobiloperatører, skriver Bloomberg.com. Giganter som China Mobile og japanske NTT DoCoMo selger ikke Iphone, og Apple har bare avtaler med 240 operatører. Konkurrenten Samsungs har salgsavtaler med nesten alle verdens 800 mobilnettverk.

Gigantene skal ifølge Asymco ha uttalt at Apples telefoner krever for mye sponsing for å få en rimelig pris, og at Apple stiller krav som de mener er uakseptable.

I januar skrev DN.no om Apples forhold til den norske mobilbransjen. Alle de tre norske nettverkseierne har alle signert avtaler med Apple, men mange i bransjen reagerer på det de mener er ensidige krav, samt Apples behandling av sine partnere.

- Du blir søndertrykt og kuet ned til noe du ikke trodde var mulig, sa en kilde til DN.no, mens en annen kalte vilkårene "horrible".

Les hele saken fra januar: - Apple nekter oss å si at det er noe feil med Iphone

Trenger ikke Apple lenger
De norske kildene beskrev krav som de neppe ville gått med på hvis de hadde gode alternativer. Men når kundene krever Iphone, så risikerer operatører uten avtale å tape mange kunder, slik som T-Mobile gjorde i USA. Nå er spillet endret, fordi konkurrentene nå lager langt mer konkurransedyktige produkter. Det finnes gode alternativer.

-Operatørene har begynt å stille spørsmålstegn ved Apples prisstrategi og støtter flere andre plattformer. De trenger ikke Apple lenger, sier Neil Shah i Strategy Analytics, til Bloomberg.com.

Mangelen på nye salgsavtaler kan være en viktig grunn til at Apple nå vokser langt mindre enn markedet. I følge Strategy Analytics økte Iphone-salget med 7 prosent forrige kvartal. Det er den laveste veksten siden telefonen ble lansert i 2007, og svært beskjedent i forhold til veksten på 36 prosent i det totale smarttelefonmarkedet.

Apple vil ikke kommentere Bloombergs sak.

Les også: Galaxy S4: God, gammel oppskrift (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.