Posten-eide Ergogroup er store på både it-drift og konsulentjenester. Nå er tallene for fjerde kvartal klare, og de viser en overraskende utvikling for ”kriseåret” 2009.

- Konsulenttjenester har gått bedre i Norge i 2009 enn i rekordåret 2008. Det er nesten unaturlig, sier administrerende direktør Terje Mjøs til Dagensit.no.

Da krisen satte inn regnet mange med at nettopp konsulentene ville bli rammet først og hardest, fordi det er enklere å kaste innleid arbeid på dør enn å kutte andre utgifter. Det har tydeligvis ikke slått til for Ergogroup i Norge. Det svenske markedet derimot, er generelt hardere rammet av krisen, og her har også konsulentene opplevd fall.

Timeprisene holdt seg
I Norge er det særlig marginene som imponerer Mjøs.

- Vi hadde en margin på 15 prosent innen området løsninger og appliaksjonstjenester. Det har vi aldri hatt før, sier han.

Mjøs mener marginene skyldes mange bra leveranser mot offentlig sektor, som har gått på skinner, samt timeprisene.

- Timeprisene har holdt seg oppe gjennom hele året. Utfordringen har vært faktureringsgraden, og der har vi greid oss veldig bra, på tross av mindre omsetning mot Posten, sier Mjøs.

Han forteller at Posten fremdeles er selskapets største kunde, men at de nå står for 13 prosent av salget, mot 40 prosent da Mjøs begynte i selskapet i 2004.

Tøft der det skulle opp
Med resten av selskapet har det derimot ikke gått like bra, og det er på en måte også overraskende. For Ergogroup er store på outsourcing, som tidligere har pekt seg ut som det eneste i it-bransjen som vokser på kriser. Da setter ofte bedriftene i gang outsourcing fordi dette raskt kan gi synlige besparelser.

Dette virksomhetsområdet fikk en omsetningssvikt på 161 millioner i fjerde kvartal, sammenlignet med samme kvartal året før. Med nedgang på driftstjenester og i Sverige ble fasiten en ganske kraftig omsetningssvikt for Ergogroup, ned 14 prosent til 1,4 milliarder kroner.

- Det er topplinjen vi har slitt med. For hele året er omsetningen ned 475 millioner kroner. Dette skyldes nedgang på 210 millioner kroner i Sverige, og 260 millioner kroner mot vår største kunde Posten. Ellers er det flat utvikling, mener Mjøs.

Konkurrenten EDB kan heller ikke vise til noen outsourcingsfest. Les mer: Nye koster - dårligere tider

Tapte mye på forsinkelse
Et driftsresultat på 280 millioner kroner for hele året av en omsetning på 5214 millioner kroner er dessuten en nedgang på 37 prosent siden 2008. Dette skyldes delvis et gigantprosjekt som ikke ble ferdig i tide.

- Vi har slitt med å få ferdigstilt et stort prosjekt for Posten, som har fått en helt ny infrastruktur, forteller Mjøs.

Dette prosjektet er nå ferdigstilt, men sluttleveransen ble nærmere ti måneder forsinket. I melllomtiden har Ergogroup måttet jobbe dobbelt, og har samtidig fått mindre betalt enn før.

- Vi har måttet holde liv i det gamle systemet mens vi lagde det nye, og de nye prisene har vært gjeldende, sier Mjøs.

Den nye plattformen skal være vesentlig mindre kostbar å drive, noe som gir lavere utgifter for Ergogroup, men også betydelig lavere inntekter fra Posten.

Mjøs ser forsiktig positivt på det nye året, og merker økt optimisme blant kundene. Han kan også glede seg over at selskapet ikke har tæret på ordrereserven det siste året.

- Vi har noe høyere ordrereserve for konsulentene ved inngangen til 2010 enn 2009, men konsulentene må selvgees mange ganger hvert år, sier han.



Les også: Surf 100 ganger raskere enn naboen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.