- Det er det store spørsmålet for hele industrien, og det blir stilt på alle kvartalspresentasjoner, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor på dagens fremleggelse av tallene for andre kvartal 2011.
Spørsmålet dreide seg om det noe spesielle problemet telebransjen preges av. De er en fremtidsrettet bransje i rask utvikling, med stadig nye og mer fantastiske tjenester, men modne markeder står likevel stille eller skrumper inn målt i omsetning. Spørsmålet er om nye tjenester kan gi ny vekst, selv om prisen på de gamle tjenestene presses stadig lavere.
Les også:
Telenor vokser på tross av trøbbel
Kutter prisene
Lokalt i Norge klarer Telenor omtrent å opprettholde inntektene ved hjelp av en eksplosjon i bruken av mobilt bredbånd. Det gamle vekstlokomotivet - mobil tale, har for lengst gått tomt for damp. Beinhard priskonkurranse fra Network Norway og Tele2 preger markedet - to aktører som Telenor mener får for store fordeler.
- Konkurransen i Norge er definitivt drevet av asymetrisk termineringspriser, sier Baksaas, med henvisning til at konkurrentene får ta opptil tre ganger så høye priser som Telenor når noen ringer deres kunder.
Dette utgjør en årlig "overføring" på flere hundre millioner kroner, mener Baksaas, som "anklager" konkurrentene Tele2 og Network Norway for å bruke dette til å kutte prisene.
- Men det er da hyggelig at folk får billigere mobiltelefoni? Er det noe galt med det?
- Nei, vinnerne er jo markedene. Men argumentet for at de skal få ta høyere priser var mer nettverksutbygging i distriktene og etablering av et tredje nett. Men det du får er priskonkurranse i sentrale strøk, ikke økt investering i nettverk, sier Baksaas.
Tom trussel?
Da Samferdselsdepartementet offentliggjorde de nye reglene for termineringspriser svarte Telenor med at flere distriktsutbygginger nå må legges på is.
- Er ikke det en tom trussel? Dere gjør bygger da ut uansett for å kunne si at dere er best på dekning?
- Det er ikke noen tvil om at vi er best på dekning og skal være det, men det er noen distrikter som kunne fått det, som uteblir med en slik asymetrisk priskurve, sier Baksaas.
Skjevhetene i prisene vil nedtrappes frem mot midten av 2013. Etter dette stiller alle likt.
Les også: Telenor truer med mobilstopp i distriktene
Litt irriterende
Baksaas har merket seg at Network Norway-selskapet OneCall, reklamerer med at de har OneCall-priser og Telenor-dekning der de ikke selv har bygd ut. Det er litt irriterende, innrømmer Baksaas. One Call leier nemlig dekning hos Telenor. Dermed vokser de, ifølge Telenor, ved hjelp av termineringspengene fra Telenor og Telenors dekning.
-Det føles litt som å bygge et hus som andre har nøkkel til, sier Baksaas
På dagens kvartalspresentasjon var det vel og merke en blid og avslappet Baksaas som møtte presse og analytikere. Han har lagt bak seg et kvartal der kundestrømmen har snudd til det positive, på tross av tre store nettverksutfall i mobilnettet. Selskapet har fått 18.000 nye kunder, delvis ved hjelp av priskutt, forteller Norges-sjef Ragnar Kårhus, men lønnsomheten er fremdeles svært solid.
Ny vekst for fremtidsfabrikken?
Kårhus opplevde likevel at inntektene i Norge skrumpet dette kvartalet, blant annet på grunn av lavere terminieringspriser, lavere priser, og at kundene ringte gratis i pinsehelgen, etter massive nettverksproblemer. Fallet innen fasttelefoni tynger dessuten, og tidligere vekstbransjer som fast bredbånd og mobil tale gir altså ikke lenger løft.
Telenor gjør det bra i forhold til de fleste andre, men vil de noen gang komme tilbake som en vekstinsustri i modne markeder, og ikke bare kjempe for å opprettholde omsetningen?
- Vekstkurvene du hadde da vi gikk fra null til fem millioner brukere får du ikke igjen, men folk skal bli brukere av digitale tjenester og dette har bare så vidt begynt. Tjenestemengden er under voldsom utvikling og kundenes bruksendring vil prege den globale industrien, ikke bare Norge, sier Baksaas.
Andelen smarttelefoner i Telenors nett økt fra 26 prosent til 42 prosent det siste året, og både Baksaas og Kårhus forventer en kraftig økning i databruken, også blant de som allerede har smarttelefon.
- Klager ikke når vi betaler
Network Norway, som bygger det tredje mobilnettet sammen med Tele2, er ikke overraskende uenige i Telenors virkelighetsbeskrivelse.
- Det at man gjentar en påstand tilstrekkelig mange ganger gjør det ikke til en sannhet. Vi har nettopp levert status til Post- og teletilsynet og er helt etter planen, så når de sier vi bare bygger i byene snakker de mot bedre viten, sier direktør for samfunnskontakt Tom Guldberg.
At de får Telenor-dekning der de selv ikke har nett mener han ikke Baksaas bør klage på.
- Han klager ikke når vi betaler regningen for roaming i distriktene, sier Guldberg.
Les også: - Telenor og Netcom feilinformerer
Investerer
Telenor satser uansett store summer på å ruste opp for fremtiden, en hel milliard i Norge dette kvartalet, noe som er rekord. Ny teknologi gir fordeler og det kan gi bedre priser til norske brukere, hvis konkurransen er hard nok.
- Effektivisering av nettverk gir mulighet for bedre marginer eller mer konkurransekraft, konkurransen avgjør hvordan dette utnyttes, sier Baksaas.
Les også:
Telenor vokser på tross av trøbbel
Betal-tv-tap for Telenor (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.