Igår lovet Skandiabanken bot og bedring etter at nettbanken var så godt som utilgjengelig hele tirsdag. Bare timer etterpå fikk en rekke kunder igjen problemer med å logge seg inn i banken. For enkelte kunder er tålmodigheten slutt.

Informasjonssjef Johnny Anderson må igjen beklage problemene kundene opplever.

- Igår var det ustabilitet og treghet knyttet til norsk bankinfrastruktur, forklarer han og fortsetter:

- Det har ingen forbindelse med det som skjedde tidligere i uken. Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage. Vi har 200 prosent fokus på dette her, sier Anderson. Skandiabankens eget mål er at nettbanken på årsbasis skal være tilgjengelig 99,8 prosent av tiden. Banken er ikke i nærheten av de målet de siste ukene.

- Forferdelig kritisk
- Dette er forferdelig kritisk. Det ødelegger måltall, men det mest kritiske er kundeperspektivet. Det at kundene får ikke den stabiliteten de forventer. Vi skal gjøre det vi kan fremover for å levere maksimalt, forsikrer informasjonssjefen.

 

På tirsdag var det bare 3.000 kunder som klarte å komme inn i nettbanken, mens det tirsdagen før var nesten 60.000 kunder som klarte å logge seg inn med suksess. Og selv om det har vært driftsproblemer i enkelte perioder onsdag, torsdag og i dag, ser det ut som at de aller fleste klarer å komme gjennom. Også i forrige uke var det problemer med å logge seg inn.

Les også: Skandiabanken nede

Onsdag var det en økning i antall innlogginger i banken på nesten 40.000, mens tallene for torsdag viser at 20.000 flere var inne enn uken før. Likevel innrømmer Anderson at banken har hatt driftsforstyrrelser også disse dagene.

- For noen går det så tregt når de forsøker å logge seg inn at de får time-out før de kommer gjennom. Samtidig var det mange som fint fikk logget inn og betalt regninger.

EDB Ergo Group
Anderson sier problemene de siste dagene er knyttet til norsk bankinfrastruktur.

EDB Ergogroup, som leverer infrastrukturen til Skandiabankens nettbank, bekrefter at det har vært enkelte problemer de siste dagene.

- Onsdag kveld opplevde vi treghet fra klokken 21.30. Nå analyserer vi årsaksforholdet med Skandiabanken. Vi vet ennå ikke om det skyldes følgefeil fra tirsdag eller ikke, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman til Dagensit.no.

Han bekrefter også at det var problemer i halvannen time torsdag kveld.

- Dette opplevdes også som tregheter i tilgangen, og ser sånn sett ut som samme symptom for brukerne. Vi vet at det var en server hos oss som medvirket til det problemet, sier Remman, som understreker at det ikke var samme årsaksforhold som onsdag.

- I dag konstaterer vi at ting fungerer fra vår side i leveransene til Skandiabanken. Problemene den siste tiden har heller ikke berørt noen andre banker, sier kommunikasjonsdirektøren.

Fortviler
Skandiabanken fortviler over all nedetiden kundene opplever i nettbanken.

- I sammenheng med så mange utfordringer er det ekstremt uheldig at disse driftsforstyrrelsene kommer nå. Vi er ganske så på alerten, og det gjelder også kundene våre. Det merker vi på tilbakemeldingene vi får fra dem.

Han understreker at det bare har vært enkelte kunder som har vært berørt av driftsproblemene de siste dagene - i motsetning til tirsdag - da nettbanken var nede praktisk talt hele dagen. Likevel er den siste tidens prøvelser et problem for Skandiabankens rennomé. Mange tidligere DnB Nor-kunder grøsser etter å ha opplevd stadige nettbankproblemer i sin forrige bank.

- Frykter dere å få like dårlig rennomé som DnB Nor hadde en periode?

- Nei, vi velger å tro at dette er enkeltstående hendelser. Men det er klart at det er viktig at vi leverer en god og stabil nettbank. Derfor har vi tatt dette til topps hos våre leverandører. Det er ikke noe som tilsier at det skal være slik fremover, sier Skandiabankens informasjonssjef.

Dette bekrefter EDB Ergogroup:

- Vi jobber daglig med Skandiabanken for å bidra til at deres nettbank fungerer optimalt, sier Remman.

Får konsekvenser
Anderson vil ikke uttale seg om hvordan Skandiabanken som innkjøper av it-tjenester eventuelt vil kreve kompensasjon fra sine leverandører for den siste tids problemer.

- Det er ikke mitt område. Men jeg kan love at vi vil bruke alt vi har for å trykke på våre leverandører for å sikre at tjenestene er som vi forventer. Hvis det over tid viser seg å ikke skje, vil det få sine konsekvenser, sier informasjonssjefen og legger til:

- Det er klart at det får forretningsmessige konsekvenser. Vi forventer at alle parter gjør det de kan for å sikre leveranser, sier Anderson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.