- Vi må bli ultra-lavprisaktør, sier Jon Fredrik Baksaas om Uninor, selskapets India-satsing.
Med det mener han ikke at de nødvednigvis skal ha ultralave priser – utfordringen er heller å opprettholde et prisnivå som er høyt nok til å bli lønnsomt. Poenget er at prispresset krever at Uninor produserer mer for mindre.
- Vi håper India-prisnivået ikke skal videre ned. Og så må vi få ned kostnadene på salg og kundetilgang, sier Baksaas.
Selskapet kan glede seg over 5,2 millioner nye kunder i India, som løfter dem til 17,4 millioner totalt. Utfordringen ligger i å få opp inntekten per kunde fra dagens nivå på rundt 12 kroner i måneden.
Les også om kvartalstallene: Nedtur i Norge
Svarer ikke på det mest spennende
Etter gårsdagens kvartalspresentasjon fra Telenor var det lite som overrasket analytikerne.
- Det var litt blandet. Det er interessante ting på detaljnivå, men jeg tror ikke det blir store estimatendringer av dette, sier Frank Maaø, analytiker i DnB NOR.
Telenor sa lite nytt om to av de mest betente sakene – forholdene i India og Vimpecom. Flere analytikere spurte hva som ville skje hvis Telenor mister lisensen i India eller innflytelse i kampen med sin russiske partner, men Telenors svar var kortfattede.
- De sier ikke så mye nytt, og vil ikke kommentere ”hva hvis” –spørsmålene, som kanskje er det mest interessante, sier Maaø, som likevel har forståelse for Telenors taushet.
Les mer om problemene i India og Vimpelcom:
<b>Ber tiltalt indisk styreleder trekke seg</b>
<b>- Telenor bør selge og frigjøre 40 milliarder kroner</b>
Billigere uten priskutt?
Analytiker Arild Nysæther i Fondsfinans var imidlertid bekymret over tilsynelatende kraftige prisfall i minuttprisene i India.
- Rund 20 prosent økning i ringeminutter og 5 prosent nedgang i inntekt per kunde betyr kraftig reduserte priser. De har ikke fått noe løft, sier han.
Telenor tjener altså noe mindre per kunde, selv om kundene ringer mer. Men hvor mye har prisene falt?
- Prisnivået er relativt stabilt, sier finansdirektør Richard Olav Aa.
Dete kan virke merkelig men vanlig pris per ringeminutt har ikke falt mye, forteller Aa. Når snittprisen per minutt likevel faller skyldes det at mobilselskapene i økende grad har tatt i bruk pakker med ekstra lave priser i en introduksjonsperiode.
- I et marked der abonnentene skifter så ofte fører det til at effektiv realisert pris reduseres, sier Aa.
Kundene får altså lokketilbud, men flytter ofte videre når tilbudsperioden er slutt.
- Er det ingen bindingstid på disse tilbudene?
- Nei, det er basert på kontantkort, forteller Aa.
Fra før av har India et marked preget av at kundene har flere simkort på hver telefon. De fleste har to ulike operatører på samme telefon, og kan ringe med den billigste, noen har også tre. India har også svært mange mobiloperatører å velge mellom. Til sammen gjør dette landet til en av de tøffeste markedene i verden.
Jobber mot gjennomtrekk
Kundene får med andre ord godt betalt for å være utro og skifte operatør ofte. Slike operatørskifter koster dessuten mobilselskapene penger.
- Er det en manglende logikk i markedet?
- Vårt store mål er å redusere ”churn”, og vi lykkes godt i noen områder, seir Aa.
”Churn” er bransjens uttrykk for gjennomtrekk, hvor fort kunder kommer inn og forsvinner ut av selskapet.
- Jeg tror markedet må stabilisere seg over tid. Det er veldig få aktører som klarer å tjene penger på dette, seir Aa.
Fenomenet med slike introduksjonspakker er ikke nytt, det har eksistert i andre markeder og i India tidligere, men situasjonen i India er spesiell.
- De siste seks til ni måneder har det vært kraftigere bruk av slike ”special tariff vouchers”, som gir lavere realisert pris per minutt, sier Aa.
Han mener dette ikke har økt gjennomtrekken av kunder ytterligere, men nivået var allerede svært høyt.
- Vi har ikke gått ut med tallene eksternt, men nivået er høyere enn i noe annet marked Telenor opererer i, sier Aa.
Les også om kvartalstallene: Nedtur i Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.