– I mange år har det manglet en aktiv vaktbikkje i forsikringsbransjen. Derfor synes jeg det er veldig positivt at et offentlig organ har tatt tak i det, og påser at selskapene oppfyller sine forpliktelser i henhold til konsesjonene sier advokat Christian Lundin i advokatfirmaet Ness Lundin DA.

Han mener at det ikke er overraskende om vi ser flere slike saker, dersom Datatilsynet graver videre.

Straffen selskapet har blitt ilagt neppe streng nok til å hindre fremtidige overtredelser Lundin

For lav straff
I slutten av juli ble det klart at Datatilsynet hadde avdekket kritikkverdige forhold i Gjensidige forsikrings håndtering av personopplysninger i forbindelse med utredninger av mulig forsikringssvindler.

Som følge av dette ga Datatilsynet selskapet et gebyr på 600.000 kroner og truet med å fjerne selskapets konsesjoner. Tilsynet kan gi gebyrer opp til 850.000 kroner.

– Om en virkelig skulle gitt et insentiv som gjorde at selskapene avsluttet denne praksisen, er nok den straffen Gjensidige har blitt ilagt noe mild, sier Lundin.

Videre påpeker han at 600.000 ikke vil ha mye å si på lommeboken til Gjensidige, som går med milliardoverskudd.

Likevel tror Lundin at selskapenes praksis rundt håndteringen av personopplysninger vil bedre seg dersom Datatilsynet klarer å opprettholde jevne kontroller.

– Denne hendelsen er mer enn en ripe i lakken, det er en skikkelig bulk. Likevel er straffen selskapet har blitt ilagt neppe streng nok til å hindre fremtidige overtredelser, sier Lundin.

Vil ikke sjekke bransjen nøyere
Til tross for avsløringene i Gjensidige forsikring mener ikke Datatilsynet at videre kontroll av forsikringsbransjen er nødvendig.

– Hvorfor vil dere ikke se nøyere på bransjen?

– Vi har fått flere henvendelser fra flere forsikringsselskaper, og vi tror bransjen vil se på det selv, sier fagdirektør Cecilie Rønnevik i Datatilsynet.

Tilsynet arbeider nå med å avgjøre om Gjensidiges interne kontrollsystemer har vært for dårlige, eller om selskapet har operert innenfor lovens rammer.

Rønnevik legger til at Gjensidige ikke vil miste konsesjonene sine dersom de for fremtiden etterlever lovens bestemmelser. Den endelige rapporten fra Datatilsynet vil ha en behandlingstid på rundt en måned.

– Hva med kundene, hva bør de gjøre mens de venter på tilsynets endelige avgjørelse?

– Jeg vet ikke. De kan ta kontakt med sine egne selskaper og forhøre seg om praksisen som drives der, sier Rønnevik.

David mot Goliat
Ifølge straffeloven har Gjensidiges forbrukere rett på erstatning dersom Datatilsynets rapport om en måned viser at det har skjedd alvorlige krenkelser i personvernet. Lundin tror likevel ikke mange vil ta denne kampen.

– Etter min mening burde flere av kundene vurdere å gå til sak med krav på erstatning, men det er klart at en slik sak er en klassisk Davids kamp mot Goliat, og da orker forbrukerne neppe å gå til sak, selv om de har rett på erstatning, sier Lundin.

Det man ofte ser er at selskapene utnytter forbrukernes svake posisjon, og bruker alle tenkelige virkemidler for å unndra seg ansvar.

De fleste forbrukerne orker ikke å gå videre med og blir da avspist med vesentlig dårligere erstatning enn de har krav på.

Les også:
Setter foten ned for Apple-kart over Oslo

Disse fire styrer markedene i høst




(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.