Nettleseren Opera mini er et nesten enestående fenomen i norsk sammenheng. Vi er ikke bortskjemt med globale merkevarer her i landet – og denne har sprengt alle forventninger.
- Veksten øker, og det har den gjort hver eneste måned i flere år. Nå er den oppe i fire millioner nye brukere per måned, sier analytiker Arild Nysæther i Fondsfinans
Det siste året har Opera mini fått 25 millioner nye brukere, og passerer nå 40 millioner. Kurven peker rett oppover og vil sikkert passere 100 millioner brukere innen 2011, påpeker Nysæther. Dette er imponernede for et produkt som hadde verdenslansering i 2006.
- Man forventet at veksten skulle avta etter hvert, men den har bare økt, sier Anita Huun, analytiker i Handelsbanken.
Det er jungeltelegrafen som driver mini fremover - fornøyde brukere som verver nye brukere, mener kommunikasjonsdirektør i Opera, Tor Odland.
Les også: - Opera mini-kunder sparer 45 milliarder
En utgift
Men hva er et globalt fenomen med 40 millioner kunder verdt? Hverken Huun eller Nysæther vil prøve seg på en prising av hver kunde, og selskapet selv er svært gnient på informasjon, både om inntekter i dag og utsikter til økning.
Mini-kundene er den store jokeren i Opera, og synet på hva dette kan gi selskapet i fremtiden spriker enormt. For slik det er i dag får selskapet ingen økonomisk drahjelp fra sin største suksess. De tjener noe på en søkeavtale med Google, og på lenker på startsiden, men ikke nok.
- Opera mini gir mest sannsynlig større utgifter enn inntekter i dag, sier Huun.
Hun påpeker at Operas servere omformer og tilpasser nettsidene til sine brukeres mobiltelefoner, og dette koster penger. Samtidig er inntektene begrenset.
- Det er trolig ikke mer enn to til fem prosent av inntektene deres. Det interessante er det som skjer fremover, sier Huun.
For årets tre siste måneder tilsvarer dette en inntekt på mellom 1 og 2,5 millioner i måneden, eller mellom 2 og 6 øre per kunde i måneden.
Tviler på opptur
Men betyr det at mini-suksessen er verdiløs? Analytiker Christian Rom i Carnegie tror millionene av kunder har begrenset verdi.
- Opera mini som lastes ned gratis fra Opera utgjør kun en liten andel av Opera’s inntekter, og er derfor mer en markedsføringskanal overfor operatørene. Vi tviler også på potensialet til å tjene mer per bruker innenfor dette segmentet i fremtiden, sier Rom.
Carnegie mener altså at verdien ligger i å få flere mini-brukere gjennom avtaler med mobiloperatører. Operatørene betaler da Opera per aktive bruker, og Opera har tidligere opplyst at de får mellom 1,5 og 3 dollar per bruker i året. Opera har samlet en imponerende liste partnere, med rundt 30 mobilselskaper. Blant de nye i 2009 er gigantene Vodafone og AT&T.
– Det store spørsmålet blir hvor stor andel av deres kunder som vil bruke Opera mini, sier Rom.
Opera holder kortene tett til brystet, men Rom mener det kan være snakk om et par prosent så langt, og at tallet må opp for å gi Opera et løft. Dette tror Rom at Opera kan klare.
- Dette gir makt
Huun anslår at Opera har 2-3 millioner kunder via operatøravtaler. Det vil i så fall gi et sted mellom 3 og 9 millioner dollar i årlige inntekter.
Ifølge Carnegie er altså disse operatøravtalene Opera må satse på. Nysæther og Huun er langt mer optimistiske når det gjelder verdien av 40 millioner kunder som har lastet ned Opera mini på eget initiativ. Volum gir makt.
- Hvis du er i lommen på 50-100 millioner brukere er det klart at det har en stor verdi. Det kan enten gi direkte inntjening eller ha strategisk verdi for en tredjepart, sier Nysæther.
- Mini er kjemepviktig. Det er dette som gir dem et stekt merkenavn og oppmerksomhet hos operatørene. Det driver nye avtaler og gir sterkere makt i forhandlingene, sier Huun.
Hun påpeker at det blir stadig viktigere for mobiloperatørene å eie kundene også på nett.
- Hvis Opera kan gå til en mobiloperatør og si de har flere hundretusener eller millioner av deres kunder som brukere – da har man mye å komme med. De vet også nøyaktig hva kunden gjør på nett, påpeker Nysæther.
Google tror på gigantmarked
Både Nysæther og Huun tror Opera kan finne nye inntektsstrømmer, og en av mulighetene er mobil reklame. Dette er et område som Google har hevdet vil bli større enn reklame på vanlig, pc-basert internett. Nylig brukte de dessuten 750 millioner dollar på å kjøpe et selskap som trolig omsetter for rundt 100 millioner dollar i året, påpeker Huun. Det er friskt priset.
Nysæther påpeker at det er usikkert hvordan dette markedet vil utvikle seg.
- Men når de eier kunden har de posisjonen til å dra nytte av markedet for mobilreklame når det virkelig kommer, sier Nysæther.
Rom i Carnegie har mindre tro på at selskapet finner nye gullårer, og tror eventuelle reklameinntekter vil havne i andre hender enn Operas.
- Ettersom vi ser på det som vanskelig å kapitalisere mer per bruker enn de gjør i dag, mener vi at nøkkelen til Opera vil ligge i større opptak i antall brukere innenfor operatører, desktop og devices, sier han.
Men hva sier Opera selv om inntektene? Nesten ingenting, utover at der vurderer muligheten for mobilreklame.
- Kan dere si noe som helst om hvor mye Opera mini står for av selskapets inntekter?
- Nei, sier Tor Odland, kommunikasjonsdirektør i Opera.
Les også: - Opera mini-kunder sparer 45 milliarder
Operas aksjekurs har gått motsatt vei av Opera mini siden sommeren, les mer: Kjempesmell for Opera (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.