Nettkupong-selskapet Groupon ble kjent som det raskest voksende selskapet i verden, noen sinne. Men det var før selskapet gikk på børs. Siden første dag på børsen i november i fjor har aksjen falt over 80 prosent, og er dermed mer nedsatt enn mange av tilbudene selskapet daglig sender sine kunder.

Skuffende resultater har fått flere investorer til å flykte, blant dem Silicon Valley-veteran Marc Andreessen, og minst tre andre som var med før selskapet gikk på børs, skriver Wall Street Journal. Disse har enten solgt seg kraftig ned eller helt ut.

Groupon selger rabattkuponger på ulike varer og tjenester, og sender daglig ut tilbud til sine brukere. Selskapet beholder halvparten av omsetningen selv, og fungerer som en blanding av reklame- og salgskanal.

Sentral investor
Andreessen tjente seg rik på Netscape på 1990-tallet, og har vært sentral i å drive opp prisene på nettselskaper på vei mot børs de siste årene, inkludert Facebook og Twitter. Hans selskap, Andreessen Horowitz investerte 40 millioner dollar i Groupon før de gikk på børs, men solgte sine 5,1 millioner Groupon-aksjer like etter at salgsrestriksjonene på disse aksjene gikk ut 1. juni, ifølge Wsj.coms kilder. Basert på Groupons aksjekurs på det tidspunktet ser det ut som Andreessen Horowitz tjente 14 millioner dollar på handelen. Hadde de solgt nå ville det blitt tap.

Blant de andre tidlige investorene som har forlatt skuta er svenske Kinnevik, som solgte sine 8,38 millioner aksjer i juni.

Supervekst
Groupon ble startet i 2008 og vokste vanvitig de første årene. Konseptet ble dessuten kopiert over en lav sko, også her i Norge, så selskapet har prydet seg med både å være det raskest voksende, og det mest kopierte selskapet i verden.

Men selskapets børsnotering var full av problemer. Da de skulle vise frem tallene sine før børsnoteringen, ble det satt store spørsmålstegn ved måten de rapporterte på og mange tvilte på om forretningsmodellen var lønnsom nok. Likevel gikk selskapet på børs med en skyhøy verdivurdering. Nå er verdier for 10 milliarder dollar blåst bort.

Tapet føyer seg inn i rekken av nedturer for nye nettselskaper på børsen, selskaper som tidligere ble verdsatt langt høyere enn tradisjonelle verdivurderingsmetoder skulle tilsi. Nedturen til Groupon, Facebook og Zynga minner nå mange om dotcom-krasjen på starten av 2000-tallet.

Det er imidlertid minst ett unntak, nemlig Linkedin.

Grafen viser prosentvis utvikling i aksjekursen for fire sentrale "dotcom2"-selskaper:

GRPN Chart

GRPN data by YCharts



Kjøper aksjer
Enkelte av Groupons tidlige investorer har imidlertid benyttet seg av Groupons fallende aksjekurs til å kjøpe seg opp. T. Rowe Price Group hadde tredoblet sin beholdning ved utgangen av juli til 75 millioner aksjer, mens Morgan Stanley har doblet sin beholdning.

Det kan ha vært en tabbe, for nylig la Groupon frem resultater som viste markant tregere vekst, både i omsetning og antall nye kunder, samt marginskvis.

Aksjen har igjen falt kraftig.

Les også: Tynne, lette og fulle av muskler

<b>Slik får du fart på hyttesurfingen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.