Lanseringen av Apples iPad har åpnet for en ny måte å lese nyheter og bruke medier på. Det enkle, men likevel avanserte, formatet gjør at man kan få det beste av nyhetsproduksjon fra både papir, nett og kringkasting i en og samme pakke.
Norske mediehus er sikre på at iPad og lignende surfetavler vil endre vår hverdag og vårt nyhetskonsum, men ingen vet ennå hvordan. Foreløpig vet man ikke engang når iPad blir tilgjengelig for nordmenn flest.
Høstrush
- Vi har sagt vi skal ha en utgave klar i september, men siden ingen helt vet når iPad blir tilgjengelig for norske brukere er vi ikke så opptatte av datoen. Det er viktigere med kvalitet, sier administrerende direktør Jo Christian Oterhals i VG Multimedia til Dagensit.no.
Aftenposten har en løsning klar, men løsningen er bare midlertidig.
- Vi har laget en tilpasset versjon av nettavisen hvor vi har fjernet innhold som ikke kan vises på iPad og som er tilpasset skjermen. Men innholdet er foreløpig det samme som på nettavisen, sier nettredaktør Skjalg Engebø i Aftenposten.
I Dagbladet lar de seg ikke stresse av nye trender for mediekonsum.
- Vi har ikke bestemt at vi skal ha en iPad-løsning klar i høst. Vi har ikke noe hastverk med dette, for det er mye å ta hensyn til. Foreløpig finnes det ingen løsninger vi synes er gode nok å ha som forbilde. Dessuten må vi vurdere hvordan arbeidsflyten skal fungere internt for alle typer av nye surfetavler, ikke bare iPad, sier Jon Reidar Hammerfjeld, kanalsjef for nett i Dagbladet.
Betalingsvilje
- Jeg er overbevist om at man ikke må ta utgangspunkt i et eksisterende produkt. iPad-produktet må ha sitt eget utgangspunkt, jeg tror ikke på synergier på dette området, sier Oterhals.
Han får medhold fra kolleger og konkurrenter i andre mediehus.
- Det er helt klart at man ikke bare kan pakke om nettavisen, eller legge ut en digital versjon av papiravisen. Det vil være krevende å ta seg betalt for en tjeneste som tilsvarer dagens nettavis, sier Engebø.
- Bra for nettavisene
Aftenposten har allerede en viss suksess med å ta betalt på månedsbasis for en nedlastbar versjon av papiravisen, og tilgang til avisens 150 år lange arkiv.
- Det er helt klart betalingsvilje blant leserne, men dette vil ikke redde noen papiraviser. Jeg tror nye digitale utgaver først og fremst er bra for nettavisene. iPad er jo egentlig en mer moderne utgave av pc-en, som kan brukes der vi leser avis og magasiner i dag. Den vil helt klart øke trafikken på nettavisene, sier Hammerfjeld.
Dagens Næringsliv tror det kan være muligheter både innen digitalt løssalg og abonnementer.
- Tilbudet kan bli en slags meny av tjenester, eller abonnement på en «full pakke». Dette vil vi ta stilling til etterhvert som utviklingen skjer, sier opplagssjef Karl Vestli i Dagens Næringsliv.
Les også:
Norge vil ha iPad
Norsk idéstorm for iPad
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.