Mandag kveld norsk tid opplevde nettbrukere over hele verden at de ikke kom inn på nettsiden til verdens største nettbutikk, Amazon.com
Nettbutikken var av luften i hele 25 minutter, noe som er sjelden for en aktør av en slik størrelse. Sist noe lignende skjedde var i 2008, ifølge Forbes.com.
Hvis man regner med at Amazon har minst like høy omsetning som i 2012 kostet tjenestebruddet i underkant av 400.000 kroner per minutt. Totalt kan Amazon ha tapt omsetning på 11,8 millioner kroner.
Det er uvisst hvor mange kunder som valgte å vente og hvor mange som valgte å handle hos konkurrenter under tjenestebruddet.
Tidligere denne uken opplevde også Google et tjenestebrudd på tvers av alle sine største tjenester. Bruddet varte bare fem minutter, men man estimerer at Google kan ha tapt 3,2 millioner kroner i annonseinntekter mens bruddet varte.
Les også:
Google-krasj halverte verdens nettrafikk
Hacket Zuckerbergs Facebook-konto
Aschehoug-bøker til Kindle
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.