«Kan Microsoft bygge et nettbrett som folk vil ønske å kjøpe?» spurte blogger Adrian Kingsley-Hughes, før Microsoft viste frem sine to Surface-brett mandag kveld. Mange var skeptiske, men så snudde det. På nettstedet Cnet.com svarer nå hele 77 prosent at de allerede er overbevist om kjøp, eller at dette virker spennende.
Tallene bør tas med en god porsjon salt, men de viser at Microsoft virkelig har vekket folks nyssgjerrighet og lyst, på en måte som vanligvis er forbeholdt Apple.
- Det er en ganske stor målgruppe som vil ha et nettbrett som er bedre for produktivitet og har enklere integrasjon mot Office og nettskytjenester, sier IDC-analytiker Anders Elbak til DN.no.
Han tror dette er Microsofts svar på de vanskelige spørsmålet ”hvorfor skal jeg kjøpe dette produktet – i stedet for en Ipad?”
Les mer om Surface: Slik er Microsofts nettbrett
Uten ekstra pc?
Ipad dominerer nettbrettmarkedet, men Surface kommer med noe nytt – nemlig et nettbrett med eget tastatur i skjermdekselet, støtte for å heve skjermen og Office-pakken innebygd.
Elbak påpeker at mange Ipad-brukere har dratt rundt på en ekstra bærbar pc for å kunne skrive noe, mens Ipad har vært forbeholdt lesing og underholdning – ikke produksjon.
- Det er mye som tyder på at dette er en bedriftsorientert enhet, men fargene er ikke typisk bedriftsfarger, sier Elbak. Dekslene kan fås i sterke farger, blant annet rosa, rustrødt og lyseblått.
- De vil selvfølgelig også gjerne levere til konsumentene.
Hva med partnerne?
Microsofts nettbrett er et soleklart brudd med selskapets tidligere Windows-strategi, som har vært å selge via partnere som lager selve pc-ene.
-Microsoft har nettopp gjort det enda vanskeligere for alle andre produsenter å konkurrere i nettbrettmarkedet – med unntak av Apple, påpeker Gartner-analytiker Carolina Milanesi i en Twitter-melding.
Microsoft konkurrerer nå med sine egne kunder, og det er neppe populært. Men Android-eier Google gjør det samme, etter oppkjøpet av Motorola. Milanesi mener dessuten at andre produsenter egentlig ikke har noe godt nettbrettalternativ – det er kun Amazon som har klart å selge store volumer med Android.
Amazons suksess har kommet som et resultat av lav pris. De selger trolig hvert Kindle Fire-nettbrett med tap, og regner med å tjene det inn på å selge bøker og annen underholdning til Kinde-eierne.
Dette er en strategi Microsofts partnere vanskelig kan følge, men Microsoft kan gjøre det, påpeker Elbak.
– Microsoft kan selge maskinvaren til kostpris og tjene penger på spill og applikasjoner, slik de har gjort med Xbox, påpeker han.
Ubesvarte spørsmål
Microsofts presentasjon ga imidlertid ikke svar på alt. De avslørte verken pris eller når produktene dukker opp i butikkene. Men enda viktigere er trolig følelsen folk får når de prøver produktet.
- Microsoft Surface ser stilig nok ut som maskinvare, men vil brukerne like Metro? Spør Milanesi i en Twitter-melding.
Metro er navnet på det grafiske grensesnittet som Microsoft introduserte på Windows Phone, og som fremover skal inn på alle Microsoft-systemer, inkludert Windows 8 og Xbox. For at dette skal bli en suksess må folk føle seg hjemme i Metro, og få et bredt tilbud av apps.
- Det som gjør Ipad til det mest suksessrike nettbrettet på markedet er programvaren, applikasjonene og ekstraverdien brukerne opplever av dette, sier IDC-analytiker Francisco Jeronimo, ifølge The Guardian.
Han mener Microsoft presenterte maskinvaren godt, men må bevise at progamvaren og økosystemet av apps rundt Surface fungerer.
Suksess kan ødelegge for Microsoft
Windows 7 var ikke akkurat noen fryd å bruke på nettbrett, men Micosoft har gjort verdifulle erf#229er med mobilsystemet Windows Phone, som nå brukes i Windows 8, påpeker Elbak. Men på pc er Windows 7 svært populært og det kan ironisk nok bli et prodblem for Microsofts nettbrett, tror Elbak. Han tror mange bedrifter vil vente med å oppgradere til Windows 8, og dermed får de mindre fordel av å bruke Windows 8 på nettbrettene også - de må uansett forholde seg til to ulike systemer, og flere kan da velge Ipad.
Han påpeker også at det kan komme bedre og billigere tastaturer til Ipad, som gjør det vanskelgiere å markedsføre Surface som et mer produktivitetsfremmende alternativ.
Spår Apple-dominans
IDC sende nylig ut estimater for nettbrettmarkedet. De venter at årets salg globalt lander på 107,4 millioner, og at Apples andel vil øke til 62,5 prosent. Resten står Android for. De neste fire årene regner analytikerne med at markedet dobles på nytt, til 222,1 millioner enheter i 2016, fremdeles med Apple- dominans og Android som den eneste relevante utfordreren.
I disse estimatene er det ingen plass til Microsoft. Men tallene kan bli endret hvis Microsoft leverer, vedgår Elbak. Men han påpeker samtidig at ett av Microsofts to Surface-brett er en full pc og kanskje konkurrerer mer med Intels Ultrabook-format enn Ipad. Dermed kan det havne i den kategorien, selv om det ser ut som et nettbrett.
- Vi har også nettbrett med 7 tommers skjer, og mobiler som er 5 tommer, sier Elbak, for å illustrere at det ikke alltid er så lett å skille.
Les mer om Surface: Slik er Microsofts nettbrett
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.