Apple er et hemmelighetsfullt selskap. De er også veldig ivrige på å saksøke sine konkurrenter for patentstjeling og designkopiering. Som et resultat av en pågående patenttvist med Samsung opplever nå Apple at de må dele informasjon med retten - og dermed offentligheten - om hvordan de skaper og markedsfører sine produkter.
Apple og Samsung sloss i flere rettssaler verden rundt, men denne rettssaken gjelder et søksmål fra Apple mot Samsung basert på at Samsung skal ha basert sine egne produkter på Apples design av Iphone og Ipad. Noe som ifølge Apple skal ha kostet selskapet «milliarder av dollar» i inntekter.
Trenger ikke å bruke en krone
Ifølge Wall Street Journal vitnet Apples produktsjef Phil Schiller for retten i San Jose, California, at selskapet har brukt 3,9 milliarder kroner på markedsføring av Iphone siden lanseringen i 2007. Samme tall for Ipad er 2,7 milliarder kroner.
Under samme vitnemål bekreftet Schiller også det som mange allerede har antatt. At Apples markedskraft er så sterk at de ikke trenger å bruke en eneste krone på annonsering i ukene rett før og etter lansering av nye produkter.
Ifølge Business Insider får nemlig Apple så mye positiv omtale i mediene og så gode produktanmeldelser at annonsering i tillegg ikke ville generert mer salg.
- Elsker å se stjerner bruke våre produkter
Apples andre strategi er å bruke produktplassering på tv og i filmer.
- Vi elsker å se stjerner bruke våre produkter, sa Phil Schiller under sitt vitnemål, ifølge Bloomberg News.
Ifølge Bloomberg har Apple ansatt egne folk som bare jobber med å få plassert Apple-produkter i filmer og tv-serier. Gjerne også i stjernenes private hender.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.