De siste ukene har Apple kommet under hard kritikk i statsstyrte kinesiske medier. Bakgrunnen er klager fra kinesiske Iphone-kjøpere som mener de får dårligere garantiservice enn hva Apple tilbyr i andre land. Spesifikt at Apple reparerer ødelagte telefoner i Kina, mens de omleverer i andre land.

Kritikken var systematisk i kinesiske medier, men Apple har i flere uker latt være å ta til orde i saken. De har kommet med én offisiell uttalelse på sine kinesiske nettsider, men har ikke latt seg intervjue. Dette har gjort at kinesiske medier har kalt selskapet arrogant.

Deretter ga det kinesiske direktoratet for handel ordre om at Apples virksomhet skulle overvåkes nøye for å følge med på garantipraksisen.

Nok er nok
Først nå har Apple tatt bladet fra munnen. Kina er verdens største enkeltmarked og av stor verdi for Apple, derfor har Apple-toppsjefen selv, Tim Cook, signert en unnskyldning som er publisert på Apples kinesiske hjemmesider.

Dokumentet inneholder i tillegg en redegjørelse og oppkl#229 i Apples garantihåndtering i Kina. Blant annet får kinesiske kunder nå ett års garanti fra kjøpsdato og en lettfattelig redegjørelse for garantivilkårene. Apple-ansatte i Kina får i tillegg opplæring i hvordan de skal håndtere reklamasjoner.

Les også:
- Nå kan du kjøpe apper på mobilregningen
Fire av ti kjøper togbilletten digitalt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.