Apple er som vanlig stumme når det gjelder egen produktutvikling, men flere seriøse kilder har en god stund meldt at Apple prøver ut ulike design for et tv-apparat sammen med sine produksjonspartnere. Sist uke sa også Apple-sjef Tim Cook i et intervju med tv-kanalen NBC at dagens tv-er føles som et steg 20 til 30 år bakover i tid og at tv-markedet er noe Apple interesserer seg «intenst» for.

Apple-entusiastene håper allerede nå at Apple skal klare å endre tv-markedet slik de gjorde for musikkspillere med Ipod, nettbrett med Ipad og smarttelefoner med Iphone.

Uten peiling
I en undersøkelse utført av Alphawise og Morgan Stanley kommer det tydelig frem at det er et betydelig potensial for å få folk flest til å utnytte mulighetene som ligger i smarte tv-er. En smart-tv er koblet til internett og har nettbaserte tjenester og apps i likhet med smarttelefoner og nettbrett.

18 prosent av amerikanske husholdninger har en smart-tv, mens 13 prosent av de spurte i undersøkelsen sier at de ikke vet om deres tv er «smart», skriver Apple Insider.

Paradoksalt nok viser undersøkelsen også at husholdninger med en smart-tv bruker mindre tid på nettbasert tv-innhold enn husholdninger som ikke har smart-tv. De sistnevnte bruker mediasentre, pc-er og nettbrett til å se tv-innhold på tv-en.

Vil ha «iTV»
I den samme undersøkelsen svarte 47 prosent av de spurte at de er interessert i å kjøpe en tv fra Apple. 11 prosent svarte at de er «ekstremt interessert». Til sammenligning svarte 23 prosent at de var interesserte i Iphone før den ble lansert og 21 prosent var interesserte i Ipad før den kom i lignende undersøkelser.

Det ser ut som om Apple kan opprettholde sine romslige marginer også i tv-markedet om de velger å gå inn i det. Gjennomsnittsprisen for en tv i USA er 884 dollar, men i denne undersøkelsen var de spurte villige til å betale 1060 dollar i snitt, hele 20 prosent over markedspris. I aldersgruppen 18 til 29 år var de villige til å betale 32 prosent mer for en tv med Apple-logo.

Les også:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.