Det er knyttet stor spenning til utviklingen i India-virksomheten som Telenor sliter tungt med. Investeringen er så langt et eneste stort tapssluk.
Bare i løpet av 2010 kommer Telenor til å tape mellom 4,5 og 5,0 milliarder kroner på den indiske mobiloperatøren Uninor, der Telenor eier 67,25 prosent.
- Fokuset i Uninor er nå først og fremst å utvikle markedsposisjonen og øke omsetningen. Vi er forsatt i en tidlig fase der. Utsiktene for 2010 opprettholdes for India, det samme gjør investeringene, sier Baksaas.
Sim salabim
Baksaas har en plan for hvordan selskapet skal forbedre seg i det enorme indiske markedet.
Mobiltelefoni i India har nemlig mekanismer helt ulik de her hjemme: Kundene kan ha to sim-kort i mobilen og kan bytte uten å skru av mobilen. Folk vet hva som er billigst for ulik bruk, og er notorisk utro mot mobilselskapene.
Det betyr at mange av de millioner av kunder Telenor har, ikke bruker tjenestene, eller gjør det bare i liten grad. Det gjør vondt.
Les mer om dette her: Dette er Telenors hodepine
Men nå svarer selskapet med nytt priskonsept som skal skape sterkere lojalitet blant kundene.:
- Vi har det mest moderne utstyret. Og døgnet rundt kan vi peke på perioder hver dag hvor vi tilbyr kundene bedre priser. Dette kan vi varsle om per sms. Dermed tror vi flere av våre kunder primært vil bruke vårt sim-kort. Ideen er at over tid, så vil kundene ha mer lojalitet til oss. Vi ser også at i de regionene vi har promotert dette, så har vi også økt inntektene per kunde, sier Baksaas til DN.no.
Arpu-tallet har vært så begredelig de siste kvartalene at analytikere mener det ikke kan bli verre .
- Hvor mange regioner i India mener dere nå gjør det tilfredsstillende?
- I tre regioner går det veldig bra, og samlet sett ser vi en positiv trend i halvparten av regionene, sier Baksaas.
Insisterer på tålmodighet
Telenor-deleide Uninors nye prisingskonsept er blitt godt mottatt i markedet, ifølge selskapet selv.
- Det nye prisingskonseptet er blitt godt mottatt i markedet, samt vi ser god fremgang i mobilbruken. Vi vil gå dypere med distribusjon og mot posisjonering i markedet. Segmenterte prisplaner er viktig, det samme er kvalitetskundene. Det blir viktig å være primærleverandøren blant kvalitetskunder, sier han.
Og kritikerne som vil ha Telenor ut av India får svar på tiltale:
- Vi er fortsatt på et tidlig stadium og vet at vi må være tålmodige, sier Baksaas.
Sterkt Asia løfter Telenor
Telenors selskaper i andre asiatiske land, som Malaysia, Thailand og Bangladesh har tilsammen hatt en organisk inntekstvekst på 13 prosent i andre kvartal - mye takket være stadig bedre økonomiske forhold i Asia, samt smartphone-drevet vekst.
På dagens presentasjon sier Baksaas:
- Jeg vil gratulere alle direktørene i Asia for et fantastisk kvartal. Alle deler av Asia-driften vokser bra. Vi har 5,6 millioner flere mobilabonnenter. Grameenphone alene står for 2,6 millioner av disse, sier Baksaas.
Nordea Markets mener Telenors rapport var litt svak, særlig for den nordiske virksomheten. Men meglerhuset løfter frem Asia, som går bra og bidrar til at selskapet høyner omsetningsguidingen fra "svak ensifret" organisk vekst, til en vekst på 3-5 prosent.
Les også: Telenor varsler økt vekst
Indisk toppskifte i Telenor (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.