I påsken 2011 oppsto den såkalte kortskandalen i Norge. Over hele landet fikk man problemer med å ta ut penger i minibanker og å betale med kort. Løsningen lot vente på seg og det viste seg vanskelig å løse problemet for de involverte partene.
Les mer: Kortskandalen: - Uakseptabelt av EDB
I sin årlige rapport Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) fremhever Finanstilsynet at denne hendelsen var den største it-relaterte hendelsen i norsk finansnæring ifjor.
- «Påskehendelsen» ble så stor i omfang som den gjorde fordi feilen oppsto på et sted i systemet hvor de involverte partnene ikke hadde god nok samlet kompetanse til å se konsekvensene av feilen som oppsto, sier seksjonssjef Frank Robert Berg i Finanstilsynets avdeling for it og betalingssystemer.
I etterkant av hendelsen ble det sendt ut flere brev og stilt flere krav fra Finanstilsynets side for å unngå at noe liknende skulle skje igjen.
- En betalingstransaksjon er en komplisert rekke av hendelser og en rekke enheter og systemer er involvert. Det vi oppnådde etter påskehendelsen var at man begynte å samarbeide bedre på tvers av hvor i kjeden man sitter, sier spesialrådgiver Atle Dingsør i Finanstilsynet.
Samarbeider godt
Finanstilsynet fremhever i sin risikorapport at den norske banknæringen har et svært godt samarbeid på områder hvor de ikke konkurrerer, som sikkerhet.
- Norske banker snakker godt sammen og advarer hverandre så snart de oppdager nye sikkerhetstrusler. Dette er kanskje grunnen til at faktiske tap på grunn av datakriminalitet er svært lave i Norge sammenlignet med andre land, sier Berg.
Les også:
Skjerper tilsynet med aksjeroboter
I år tar mobilen regningen
- Nå MÅ vi samarbeide
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.