RIM har lenge vært den dominerende smarttelefonleverandøren i USA og Canada. Men etterhvert som smarttelefoner med berøringsskjerm har fått et stadig bedre grep om markedet, har Blackberrys markedsdominans krympet.
Markedsandelene flytter på seg
Så langt har RIM bare tilbudt én produktlinje med berøringsskjerm, Blackberry Storm. Bare i løpet av det siste året har markedsandelen falt til 38 prosent fra 54 prosent.
Apples iPhone og Android-telefonene innmarsj har snudd tilnærmet opp ned på markedet for smarttelefoner. Fortsatt er Nokia den største leverandøren globalt, med RIMs Blackberry på andre plass med 19 prosent av markedet.
Men iPhone og Android-telefonene, som omtales som mer brukervennlige med sine berøringsskjermer, tar stadig innpå. Apple hadde i mars en markedsandel på 23 prosent, opp fra 18 prosent.
Ser på iPhone
Nå tar RIM tak i den fallende populariteten og tester ut en smarttelefon som både har berøringsskjerm og et tastatur man kan trekke ut, skriver The Wall Street Journal og viser til kilder med informasjon om RIMs nye produkter.
Den nye telefonen skal på mange måter fungere som en iPhone, der du kan bla deg fra skjermbilde til skjermbilde og forstørre tekst og bilder på skjermen med fingrene dine.
Smarttelefonen vil få en ny versjon av RIMs eget operativsystem, et system RIMs ledelse fortalte om på en investorkonferanse i april.
I tillegg eksperimenterer Blackberry-produsenten med med en surfetavle a la iPad, men som trenger en Blackberry for å koble seg til nettet. Selv om denne utprøvingen er i en tidlig fase, kan produktet være på markedet innen årsslutt, i følge avisens kilder.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.