I 2009 hadde Blackberry rundt 50 prosent av smarttelefonmarkedet i verden. Deres produkter var ledende merkevare innen næringslivet og blant kjendiser.
I dag er deres globale markedsandel redusert til tre prosent.
Nå har Blackberry nedsatt en komite som skal utforske strategiske alternativer for selskapet.
- Vi tror dette er riktig tidspunkt å vurdere videre strategi for selskapet, gitt styrken i vår teknologi, bransjens utvikling og konkurransesituasjonen, sier komiteens leder Timothy Dattels til Wall Street Journal.
Kostnadskutt
I tillegg til å selge hele eller deler av selskapet vil komiteen også se etter partnerskap og fusjoner. Blackberry sitter på en betydelig portefølje av gamle, sentrale patenter for mobilbransjen som mange selskaper nok vil ønske seg å eie.
Inntil en strategiendring eventuelt vedtas vil selskapet fortsette på samme kurs som i dag.
- Mens komiteen fokuserer på alternativer vil vi fortsette vår strategi for kostnadskutt og å utvikle mobile løsninger, sier administrerende direktør Thorsten Heins i Blackberry til Wall Street Journal.
Les også:
Setter foten ned for Apple-kart over Oslo
LG ypper til mobilkamp
Motorola Moto X: Patriotenes telefon
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.